PROWADZĄCY:

Freelancer; prawnik (UMCS w Lublinie); absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie  w zakresie studiów podyplomowych: skarbowość i podatki„; Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Stosunków Międzynarodowych – studia w zakresie  „wiedzy  o integracji europejskiej” oraz Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu Instytut Socjologii studia w zakresie zarządzania środkami Unii Europejskiej. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu.  Licencjonowany audytor wewnętrzny  (lic MF. Nr 134/2004), audytor wewnętrzny wpisany na Krajową Listę Profesjonalnych Audytorów Wewnętrznych (wpis nr 782); współpracownik kilku firm audytorskich na terenie Polski,: audytor środków pochodzących z UE (wykonanych ponad 40 audytów projektów środków z UE); członek Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Poland; b. Naczelnik Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Przemyślu,  b. starszy inspektor kontroli gospodarki  finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, b. członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, długoletni pracownik służb finansowych Państwa  i samorządu terytorialnego, autor  ponad 160 artykułów / specjalistycznych publikacji z zakresu prawa podatkowego  i dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz audytu wewnętrznego, które ukazały się m. in. w Rachunkowości Budżetowej, Gazecie Samorządu i Administracji, Vademecum Podatkowo – Księgowym, Biuletynie Instytutu Studiów Podatkowych, Finansach Publicznych), autor 30 poradników  i książek z zakresu prawa podatkowego, audytu wewnętrznego oraz egzekucji administracyjnej; trener  i wykładowca (m. in. trener i wykładowca w szkoleniach generalnych i specjalistycznych dla służby cywilnej) oraz  wielu firm szkoleniowych. Autor książki „Zarządzanie opłatą przedszkolną” wyd. ODDK Gdańsk maj 2020 r.

Tytułem wstępu:

Począwszy od dnia 1 stycznia 2018 roku na wskutek wejścia w życie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wprowadzono wiele istotnych zmian w zakresie ustalania i poboru opłat za przedszkola. W art. 52 ust. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych stwierdzono wyraźnie, że opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Tak stan rzeczy powoduje to, iż całość zagadnień związanych z ustaleniem i poborem tych opłat toczyć się będzie na podstawie ustawy – kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy o finansach publicznych (art. 60 – 68).

Istotne zmiany w tym zakresie wynikają z zmienia ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji od dnia 30 lipca 2020 roku i od 20 lutego 2021 roku oraz KPA od 1 lipca 2021 roku z uwagi na ustawę o doręczeniach elektronicznych.

PROGRAM:

1. Wymiar opłaty za przedszkole.

  • Zasady ogólne postępowania administracyjnego.
  • Strona postępowania. Opiekun prawny, pełnomocnik, przedstawiciel ustawowy.
  • Zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego.
  • Postępowanie dowodowe.
  • Protokoły, adnotacje i metryka sprawy administracyjnej;
  • Zapoznanie się aktami sprawy przed wydaniem decyzji.
  • Decyzja administracyjna, podstawa prawna i elementy składowe decyzji. Czy inny dokument można uznać za decyzję administracyjną.
  • Doręczenia pism w postępowaniu, z uwzględnieniem ustawy o doręczeniach elektronicznych.
  • Metryka sprawy administracyjnej.

2. Preferencje w spłacie opłaty za przedszkole.

  • Wniosek o ulgę w spłacie.
  • Postępowanie dowodowe w sprawie ulgi.
  • Decyzja administracyjna w sprawie ulgi – podstawa prawna i elementy takiej decyzji.
  • Metryka sprawy administracyjnej.

3. Prawa i obowiązki wierzyciela należności pieniężnej w rozumieniu rozporządzenia „wierzycielskiego”. Obowiązki i uprawnienia wierzyciela publicznoprawnego po dniu 20 lutego 2021 roku.

4. Wszystko o upomnieniu. Kiedy należy wystawić upomnienie na opłatę za wychowanie przedszkolne / kto ponosi koszty doręczenia upomnienia / ile wynoszą koszty przedawnienia / kiedy koszty stają się wymagalne / czy koszty upomnienia można umorzyć / na jakich zasadach następuje przedawnienie kosztów. Zmiana wysokości kosztów upomnienia od 13 października 2021 roku.

5. Upoważnienie.

  • Upoważnienia z ustaw ustrojowych.
  • Upoważnienia z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Upoważnienia w myśl standardów kontroli zarządczej.
  • Upoważnienia w myśl standardów INTOSAI.

6. Wszczęcie postępowania egzekucyjnego.

  • Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego
  • Tytuł wykonawczy / jakie wzory obowiązują,
  • Formy komunikacji w relacji wierzyciel – organ egzekucyjny.
  • Rodzaje tytułu wykonawczego;
  • Dokumenty towarzyszące tytułowi wykonawczemu.

7. Odpowiednie, czyli jakie stosowanie przepisów działu III Ordynacji podatkowej.

8. Opłata za przedszkola a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Podczas szkolenia udzielone zostaną odpowiedzi na następujące kwestie:

  • Jaki dokument stanowi podstawę dochodzenia zaległej opłat za pobyt w przedszkolu?
  • Kto jest wierzycielem opłat za przedszkole?
  • Jakie dowody stosować w postępowaniu o ustalenie opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego?
  • Czy należy prowadzić metrykę sprawy administracyjnej?
  • Kto i jakie decyzje może podpisać?
  • Kto ma wszcząć postępowanie w sprawie wymiaru opłaty za przedszkole?
  • Jak przeprowadzić postępowanie dowodowe?
  • Czy sprawa administracyjna w sprawie opłat za przedszkole podlega wpisowi dio metryki sprawy administracyjnej?
  • Czy zaległa opłata za przedszkole może zostać wpisana do Rejestru Należności Publicznoprawnych, i kto wnioskuje o wpis?
  • Czy konieczne jest upomnienie?
  • Jakie tytuły wykonawcze stosujemy w egzekucji administracyjnej opłaty za przedszkole?
  • Kto jest obowiązany do poszukiwania majątku zobowiązanego.