PROWADZĄCY:

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości JST, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

PROGRAM:

1. Pojęcie dokumentu i rodzaje dowodów księgowych.

2. Rozpoczęcie i zakończenie obiegu dokumentów.

3. Opis merytoryczny dokumentu:

  • Osoby odpowiedzialne za opisanie dokumentów księgowych
  • Odpowiedzialność za merytoryczny opis dokumentu
  • Odmowa podpisania dokumentu pod względem merytorycznym

4. Zasady sporządzania, sprawdzania i akceptowania do realizacji dowodów księgowych.

5. Wstępna kontrola głównego księgowego.

6. Kontrola formalno-rachunkowa pod względem.

7. Odmowa podpisania dokumentu.

8. Etap klasyfikacji budżetowej wydatku:

  • Znaczenie umowy, faktury i zamówienia w klasyfikacji budżetowej
  • Osoby odpowiedzialne za dobór klasyfikacji budżetowej
  • Rola pracowników merytorycznych w zaklasyfikowaniu wydatku w zakresie klasyfikacji budżetowej

9. Zasady klasyfikacji budżetowej dla pracowników działów merytorycznych:

  • Różnice między rodzajami wydatków w jednostkach budżetowych
  • Zakup materiałów a zakup żywności oraz drobnego wyposażenia
  • Przeglądy i remonty zakupy części
  • Wydatki związane z inwestycjami
  • Wydatki dotyczące podróży służbowych

10. Zasady dokumentowania operacji gospodarczych i zapisów księgowych.

11. Karta wzorów podpisów osób uprawnionych do podpisywania dokumentów księgowych.

12. Klasyfikacja wydatków – przykłady m.in.:

  • Zakupu towarów (w szczególności materiałów, leków)
  • Wydatki na podróże służbowe i szkolenia
  • Zakupu żywności, usług cateringowych i drobnych zakupów spożywczych na potrzeby sekretariatów
  • Opłat na rzecz budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego i różnych opłat np. za udostępnienie numeru PESEL,
  • Wydatków na rzecz osób fizycznych niezatrudnionych w jednostce np. na zakup odzieży
  • Zakupu ekspertyz i opracowań podczas remontu lub inwestycji
  • Badań lekarskich osób kierowanych do prac społecznych – usługa czy badania lekarskie?
  • Zakup i dostawy energii w ramach kilku umów
  • Opłat abonamentu RTV;