PROWADZĄCY:

Ekspert z zakresu RODO, prawnik, praktyk (pełniący funkcję IOD w wielu podmiotach), audytor, specjalizujący się w prawie ochrony danych osobowych, wykładowca, wieloletni szkoleniowiec (ponad 15 lat). Konsultant wiodących kancelarii prawnych, świadczący usługi kompleksowej obsługi prawnej podmiotów gospodarczych, jak i jednostek sektora administracji publicznej, trener z wieloletnim doświadczeniem, które przekłada się na umiejętność przystępnego przekazywania i wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych. W ramach obsługi prawnej opracowuje oraz wdraża systemy ochrony danych osobowych (RODO).

PROGRAM:

  1. Wymagania prawne i formalne związane z prowadzeniem strony Biuletynu Informacji Publicznej.
  2. Poczta elektroniczna, domeny komercyjne i komercyjne serwery internetowe -omówienie kontroli NIK.
  3. Prawidłowa dokumentacja z zakresu ochrony danych dotycząca poczty elektronicznej- procedura korzystania z internetu i poczty elektronicznej -omówienia wzoru.
  4. Umowy powierzenia i ich rola, umowy powierzenia z dostawcą usług hostingowych; przygotowanie do zawarcia umowy,
  5. Ankiety kontroli procesora-omówienia wzoru.
  6. Brak obligatoryjnych elementów przy zawieraniu umów powierzenia: polecenie (28 ust.3 lit. a) –omówienie stanowiska UODO.
  7. Powierzenie na podstawie innego instrumentu prawnego (art. 28 RODO).
  8. Przetwarzanie danych na You Tube, transmisje.pl, E-sesja-omówienie najczęściej popełnianych błędów.
  9. Projektowanie ochrony danych osobowych w związku z transmisją i nagrywaniem obrad kolegialnych organów jednostek samorządu terytorialnego:
  • odpowiednie zaplanowanie pracy,
  • zapewnienie realizacji obowiązku informacyjnego- właściwa podstawa prawna      6 ust.1 lit e zamiast art. 6 ust.1 lit c RODO,
  • omówienie właściwego sposobu transmisji, utrwalania i udostępniania w Internecie nagrań oraz usuwanie nagrań,
  • Procedura publikacji i okresowych przeglądów treści zamieszczonych
    w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na głównej stronie internetowej podmiotu-omówienie wzoru
  1. Publikacja informacji w BIP, a podstawowe zasady RODO:
  • wykonanie obowiązku informacyjnego,
  • zakres wymaganych informacji – ograniczenie celu przetwarzania,
  • przestrzeganie zasady minimalizacji danych – anonimizacja danych,
  • czas publikacji informacji – retencja danych (ograniczenie przechowywania),
  • zapewnienie prawidłowości i prawdziwości opublikowanych danych (rejestry zmian),
  • zapewnienie integralności i poufności publikowanych informacji.
  1. Typowe rodzaje danych osobowych, podlegające publikacji w BIP, w tym:
  • zamówienia publiczne,
  • oświadczenia majątkowe,
  • wyniki kontroli,
  • transmisja obrad rady.
  1. Dostęp do informacji o osobach, pełniących funkcje publiczne:
  • kto jest osobą pełniącą funkcję publiczną?
  • ograniczenie ochrony prywatności osób pełniących funkcje publiczne.
  1. Publikacja informacji o „szeregowych” pracownikach:
  • udostępnianie służbowych danych kontaktowych,
  • publikowanie wizerunku pracownika.
  1. Zawieranie umów powierzenia przetwarzania danych z:
  • podmiotami świadczącymi usługi hostingowe, serwisowe,
  • w zakresie utrzymania stron www oraz innych rodzajów usług, związanych z prowadzeniem stron i portali internetowych.
  1. Decyzje i stanowiska Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz wybrane przykłady orzecznictwa sądów administracyjnych związane z prowadzeniem BIP.
  2. Kontrole NIK oraz UODO zrealizowane w latach 2018 – 2022 dotyczące bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych:
  • syntetyczne przedstawienie wyników kontroli,
  • omówienie typowych, powtarzających się błędów występujących w kontrolowanych jednostkach,
  • analiza wybranych przypadków.
  1. Indywidualne problemy.