PROWADZĄCY:

Prawnik, chief compliance officer (CCO), ekspert z zakresu RODO i bezpieczeństwa informacji. Nadzoruje sprawy z zakresu compliance, whistleblowingu, mobbingu i wewnętrznych postępowań wyjaśniających. Specjalizuje się również w postępowaniach dyscyplinarnych i audytach prawnych. Audytor pełniący funkcje w wielu podmiotach jako IOD oraz Compliance officer. Konsultant wiodących kancelarii prawnych, świadczący usługi kompleksowej obsługi prawnej podmiotów gospodarczych, jak i jednostek sektora administracji publicznej. Trener, doświadczony wykładowca który przekłada umiejętność przystępnego przekazywania i wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych. W ramach obsługi prawnej opracowuje oraz wdraża systemy ochrony danych osobowych (RODO) oraz ochrony sygnalistów.

PROGRAM:

  1. Wstęp:
  • Ustawa o ochronie sygnalistów oraz dyrektywa o ochronie sygnalistów czyli tzw. whistleblowing – czym jest?
  • kogo dotyczy dyrektywa o ochronie sygnalistów (w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym)?
  • Zapewnienie sygnaliście przez pracodawcę możliwości wyłączenia z klauzul lojalności, poufności, zobowiązań regulowanych postanowieniami kodeksu pracy oraz kodeksu cywilnego, jeżeli miałyby stanowić uniemożliwienie dokonania zgłoszenia – przegląd możliwości i obszarów zastosowania motywu 91 Dyrektywy.
  1. Wewnętrzny kanał zgłoszeniowy:
  • podmiot musi stworzyć poufny i bezpieczny kanał zgłoszeniowy, zapewniający komunikację w obie strony,
  • jeżeli sygnalista uzna, że kanał nie jest bezpieczny, dokona zgłoszenia wprost do prokuratury lub do mediów,
  • ryzyko wysokich sankcji finansowych oraz ryzyko reputacyjne.
  1. Wyznaczenie osób do wyjaśniania zgłoszeń:
  • kim mają być te osoby?
  • kwalifikacje osób do wyjaśniania- wiedzę z zakresu: finansów, prowadzenia dochodzeń, audytu, informatyki śledczej, RODO, prawa pracy, mobbingu etc,
  • brak wyjaśniania zgłoszeń.
  1. Procedura prowadzenia postępowań wyjaśniających:
  • anonimy zawierają wiele często trudnych do zweryfikowania informacji; jak z tym radzić?
  • wiedza żeby ocenić czy dane zgłoszenie jest możliwe do wyjaśnienia i w jakim zakresie,
  • brak procedur dotyczących sposobów należytego wyjaśniania zgłoszeń.
  1. Wstępna weryfikacja zgłoszeń:
  • pierwsze działania po wpłynięciu zgłoszenia,
  • sprawa do zamknięcia – brak możliwości wyjaśnienia,
  • sprawa do zamknięcia – zgłoszenie niewiarygodne,
  • sprawa do szczegółowego dochodzenia – możliwa do wyjaśnienia i wiarygodna,
  • najczęściej pojawiające się przedmioty zgłoszeń,
  • podmioty zaangażowane w wewnętrzne postępowanie wyjaśniające,
  • metody prowadzenie rejestrów zgłoszeń w zgodności z art. 18 Dyrektywy.
  1. Szczegółowe dochodzenie -raport podsumowujący postepowanie.
  2. RODO a dyrektywa o sygnalistach.
  3. Sygnaliści a tajemnice prawnie chronione.
  4. Rekapitulacja.