PROWADZĄCY:
Prawnik, chief compliance officer (CCO), ekspert z zakresu RODO i bezpieczeństwa informacji. Nadzoruje sprawy z zakresu compliance, whistleblowingu, mobbingu i wewnętrznych postępowań wyjaśniających. Specjalizuje się również w postępowaniach dyscyplinarnych i audytach prawnych. Audytor pełniący funkcje w wielu podmiotach jako IOD oraz Compliance officer. Konsultant wiodących kancelarii prawnych, świadczący usługi kompleksowej obsługi prawnej podmiotów gospodarczych, jak i jednostek sektora administracji publicznej. Trener, doświadczony wykładowca który przekłada umiejętność przystępnego przekazywania i wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych. W ramach obsługi prawnej opracowuje oraz wdraża systemy ochrony danych osobowych (RODO) oraz ochrony sygnalistów.
PROGRAM:
- Wstęp:
- Ustawa o ochronie sygnalistów oraz dyrektywa o ochronie sygnalistów czyli tzw. whistleblowing – czym jest?
- kogo dotyczy dyrektywa o ochronie sygnalistów (w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym)?
- Zapewnienie sygnaliście przez pracodawcę możliwości wyłączenia z klauzul lojalności, poufności, zobowiązań regulowanych postanowieniami kodeksu pracy oraz kodeksu cywilnego, jeżeli miałyby stanowić uniemożliwienie dokonania zgłoszenia – przegląd możliwości i obszarów zastosowania motywu 91 Dyrektywy.
- Wewnętrzny kanał zgłoszeniowy:
- podmiot musi stworzyć poufny i bezpieczny kanał zgłoszeniowy, zapewniający komunikację w obie strony,
- jeżeli sygnalista uzna, że kanał nie jest bezpieczny, dokona zgłoszenia wprost do prokuratury lub do mediów,
- ryzyko wysokich sankcji finansowych oraz ryzyko reputacyjne.
- Wyznaczenie osób do wyjaśniania zgłoszeń:
- kim mają być te osoby?
- kwalifikacje osób do wyjaśniania- wiedzę z zakresu: finansów, prowadzenia dochodzeń, audytu, informatyki śledczej, RODO, prawa pracy, mobbingu etc,
- brak wyjaśniania zgłoszeń.
- Procedura prowadzenia postępowań wyjaśniających:
- anonimy zawierają wiele często trudnych do zweryfikowania informacji; jak z tym radzić?
- wiedza żeby ocenić czy dane zgłoszenie jest możliwe do wyjaśnienia i w jakim zakresie,
- brak procedur dotyczących sposobów należytego wyjaśniania zgłoszeń.
- Wstępna weryfikacja zgłoszeń:
- pierwsze działania po wpłynięciu zgłoszenia,
- sprawa do zamknięcia – brak możliwości wyjaśnienia,
- sprawa do zamknięcia – zgłoszenie niewiarygodne,
- sprawa do szczegółowego dochodzenia – możliwa do wyjaśnienia i wiarygodna,
- najczęściej pojawiające się przedmioty zgłoszeń,
- podmioty zaangażowane w wewnętrzne postępowanie wyjaśniające,
- metody prowadzenie rejestrów zgłoszeń w zgodności z art. 18 Dyrektywy.
- Szczegółowe dochodzenie -raport podsumowujący postepowanie.
- RODO a dyrektywa o sygnalistach.
- Sygnaliści a tajemnice prawnie chronione.
- Rekapitulacja.