PROWADZĄCY:
Freelancer; prawnik (UMCS w Lublinie); absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie w zakresie studiów podyplomowych: skarbowość i podatki„; Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Stosunków Międzynarodowych – studia w zakresie „wiedzy o integracji europejskiej” oraz Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu Instytut Socjologii studia w zakresie zarządzania środkami Unii Europejskiej. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Licencjonowany audytor wewnętrzny (lic MF. Nr 134/2004), audytor wewnętrzny wpisany na Krajową Listę Profesjonalnych Audytorów Wewnętrznych (wpis nr 782); członek Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Poland; b. Naczelnik Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Przemyślu, b. starszy inspektor kontroli gospodarki finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, b. członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, długoletni pracownik służb finansowych Państwa i samorządu terytorialnego. Posiadacz certyfikatu wydanego przez GIIF w zakresie obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
PROGRAM:
I. Problematyka prania pieniędzy.
1. Nielegalne i nieujawnione źródła wartości majątkowych:
- definicja zjawisk występujących w przestępczości zorganizowanej,
- skala zjawiska,
- przyczyny przeciwdziałania procederowi prania pieniędzy,
- penalizacja prania pieniędzy.
2. Zagrożenia obrotu finansowego:
- destabilizacja gospodarki i systemu finansowego państwa,
- zagrożenia dla bezpieczeństwa finansowego instytucji finansowych.
3. Metody prania pieniędzy:
- organizacja procederu prania pieniędzy,
- fazy i techniki prania pieniędzy.
II. Zadania GIIF w świetle ustawy.
1. Zakres merytoryczny:
- zadania GIIF jako jednostki wywiadu finansowego,
- rola GIIF w zapobieganiu praniu pieniędzy w świetle zagrożeń systemu finansowego,
- znaczenie GIIF w krajowym i międzynarodowym systemie przeciwdziałania praniu pieniędzy.
2. Kontrola przestrzegania przez instytucje obowiązane przepisów ustawy i aktów wykonawczych:
- organy i instytucje sprawujące kontrolę,
- cele i zakres kontroli,
- obowiązki instytucji obowiązanych i prawa kontrolujących,
- protokół pokontrolny, uprawnienia stron.
III. Obowiązki instytucji obowiązanych i współdziałających w świetle ustawy.
1. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy w instytucjach współdziałających:
- programy wewnętrzne,
- instrukcje.
2. Zasady typowania transakcji podejrzanych:
- podstawa prawna typowania,
- pojęcia związane z procesem typowania,
- kryteria typowania.
3. Program „poznaj swego klienta”:
- zakres programu,
- cele i uwarunkowania programu,
- podstawowe elementy programu.
4. Wewnętrzne procedury w instytucji współdziałającej:
- zakres i funkcje programów,
- zadania osób odpowiedzialnych za realizację obowiązków profilaktycznych,
- analiza rejestrów i innych źródeł informacji,
- współpraca z GIIF i organami ścigania,
- szkolenia dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy.
5. Zasady przekazywania informacji przez instytucje współdziałające:
- zasady prowadzenia rejestru,
- zasady współpracy instytucji obowiązanych z GIIF.
IV.Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy.
1. Odpowiedzialność karna:
- przestępstwo z art. 299 § k.k.
2. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r.:
- Za nie dopełnienie obowiązku rejestracji transakcji, i przekazania Generalnemu Inspektorowi dokumentów dotyczących tej transakcji lub przechowywania przez wymagany okres rejestru tych transakcji lub dokumentów dotyczących tej transakcji,
- Za nie dopełnienie obowiązku przeprowadzenia analizy ryzyka w celu zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego,
- Za nie dopełnienie obowiązku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
- Za nie dopełnienie obowiązku przechowywania przez wymagany okres udokumentowanych wyników analizy,
- Za nie dopełnienie obowiązku zapewnienia udziału pracowników w programie szkoleniowym,
- Za nie dopełnienie obowiązku wykonania w terminie wniosku lub zalecenia pokontrolnego,
- Za nawiązanie lub utrzymywanie współpracę z bankiem fikcyjnym
V. Pozycja oficera AML w systemie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.