PROWADZĄCY:
I Prowadzący – Ekonomista, ponad 20 lat prowadzi szkolenia z tematyki finansów publicznych m.in. sprawozdawczości, klasyfikacji budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych w tym jednostek samorządu terytorialnego. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności zdobyte w wyniku długoletniej praktyki zawodowej m.in. jako główna księgowa w państwowej jednostce budżetowej jak również jako starszy specjalista w Wydziale Informacji Analiz i Szkoleń w Regionalnej Izbie Obrachunkowej była również pozaetatowym Członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Autorka licznych publikacji książkowych i prasowych.
II Prowadzący – Szkoleniowiec i doradca z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, organizacji pozarządowych. Prowadzi szkolenia z zakresu finansów publicznych i rachunkowości budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych oraz różnych ośrodków szkoleniowych w kraju od 2008 r. dodatkowo prowadzi doradztwo dla jednostek sektora finansów publicznych. Autorka wielu publikacji w miesięcznikach Finanse Publiczne, Przetargi Publiczne, Rachunkowość Budżetowa.
III Prowadzący – Ekonomista, analityk finansowy, księgowa, specjalista z zakresu analizy finansowej, zewnętrznych źródeł finansowania działalności, rachunkowości i finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Posiada ponad piętnastoletnie doświadczenie w obszarach finansów, księgowości i analizy finansowej, poparte wieloma dyplomami i certyfikatami. Od kilku lat prowadzi szkolenia z zakresu finansów i księgowości (ujęcia środków trwałych, inwentaryzacji, sprawozdawczości finansowej, dostosowania polityki rachunkowości do wymogów związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków unijnych). Jest autorką poradnika dla pracowników działów księgowości jednostek sektora finansów publicznych „Zamknięcie roku 2018, otwarcie roku 2019”.
PROGRAM:
I dzień – Jawność i zasady gospodarki środkami publicznymi – podstawowe pojęcia w zakresie finansów publicznych
– 04 maja 2023 r.
- Środki publiczne: co to są środki publiczne; co to są dochody publiczne; na co przeznacza się środki publiczne.
- Jednostki sektora finansów publicznych: jakie mamy formy jednostek sektora finansów publicznych; kto tworzy sektor finansów publicznych; kto tworzy, łączy, likwiduje jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.
- Jawność finansów publicznych: jak realizowana jest zasada jawności; co podajemy do publicznej wiadomości i w jakim terminie.
- Zasady gospodarowania środkami publicznymi: na co mogą być ponoszone wydatki publiczne; w jaki sposób powinny być dokonywane wydatki publiczne.
- Dług publiczny: co obejmuje państwowy dług publiczny jakie tytuły dłużne; jak obliczany jest dług publiczny.
- Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych: kto może zaciągać zobowiązania i w jakim zakresie.
- Obowiązki głównego księgowego: o czym świadczy podpis głównego księgowego; jakie ma prawa i obowiązki główny księgowy.
- Odpowiedzialność kierownika jednostki: za co odpowiada kierownik jednostki sektora finansów publicznych.
- Zaangażowanie wydatków.
II dzień – Plan finansowy podstawą gospodarki finansowej i jego wykonywanie w samorządowej jednostce budżetowej, a uchwała budżetowa – 08 maja 2023 r.
- Plan finansowy jednostki budżetowej podstawą gospodarki finansowej, a budżet jednostki samorządu terytorialnego:
- kto jest zobowiązany i na podstawie czego opracowuje się plan finansowy;
- obowiązki kierownik jednostki;
- plan finansowy podstawę gospodarki finansowej jednostki;
- kto odpowiada za wykonanie planu finansowego.
- Wykonywanie planu finansowego jednostki, na co zwracać uwagę aby nie narazić się na czyn naruszenia dyscypliny – odpowiedzialność kierownika jednostki.
- Zaciąganie zobowiązań w tym zakupy na raty i zaangażowanie wydatków:
- kto odpowiada za zaciąganie zobowiązań,
- jakie upoważnienia i dla kogo w zakresie zaciągania zobowiązań,
- zaangażowanie wydatków.
- Ewidencja planu finansowego i jego zmian;
- Zaangażowanie
- pojęcie zaangażowania;
- kto jest odpowiedzialny za zaangażowanie;
- ewidencja księgowa zaangażowania.
- Pytania.
III dzień – ŚRODKI TRWAŁE W PRAKTYCE Z UWZGLĘDNIENIEM NAJNOWSZYCH ZMIAN W PRAWIE PODATKOWYM I BILANSOWYM – 10 maja 2023 r.
- Definicja środka trwałego, jego części składowych, dodatkowych i peryferyjnych.
- Kompletność środka trwałego w aspekcie Ustawy o Rachunkowości i Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11.
- Wartość początkowa środka trwałego (cena nabycia, koszt wytworzenia).
- Klasyfikacja środków trwałych – zmiany w nowej klasyfikacji KŚT – porównanie do poprzedniej KŚT.
- Ulepszenie a remont środków trwałych.
- Amortyzacja środków trwałych – stawki amortyzacyjne i metody amortyzacji.
- Pojęcie inwestycji w obcym środku trwałym, inwestycji zaniechanych.
- Zasady gospodarowania majątkiem trwałym z uwzględnieniem zasad pozbywania się majątku zużytego i zbędnego:
sprzedaż składników majątku,
• likwidacja składników majątku. - Inwentaryzacja środków trwałych i błędy popełniane przez jednostki:
Metody i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji
• Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji
• Wycena oraz rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych (niedobory i nadwyżki). - Wartość bilansowa środków trwałych.
- Środki trwałe w budowie (inwestycje):
Pojęcie środków trwałych w budowie (inwestycji).
• Zasady ewidencji środków trwałych w budowie ( inwestycji).
• Jakie koszty zalicza się do kosztów inwestycji.
IV dzień – Dochody i wydatki jednostek budżetowych – praktyczne aspekty realizacji – 12 maja 2023 r.
- Ewidencja należności i dochodów budżetowych – zasady i terminy, w tym m.in.:
- należności krótkoterminowe i długoterminowe,
- nadpłaty,
- zaległości,
- przedawnienia,
- należności sporne i wątpliwe.
- Naliczanie, ewidencja i dochodzenie odsetek od należności i kosztów upomnień – terminy, zasady; odsetki a kary. Zmiany stawek niektórych odsetek.
- Rekompensata za koszty dochodzenia należności cywilnoprawnych od przedsiębiorców (40/70/100 euro) – zasady, ewidencja.
- Odpisy aktualizujące należności budżetowych – zasady, ewidencja.
- Windykacja należności – krok po kroku – ewidencja:
- upomnienie, tytuł wykonawczy – należności publicznoprawne,
- wezwanie do zapłaty, sądowy nakaz zapłaty, tytuł wykonawczy – należności cywilnoprawne,
- kontrahent w likwidacji, upadłości
- postanowienia komornicze
- zakończenie postępowania egzekucyjnego
- koszty egzekucji.
6. Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja:
-
- umorzenie należności,
- odroczenie terminu płatności,
- rozłożenie zaległości na raty.
7. Ewidencja syntetyczna i analityczna wydatków budżetowych.
8. Finansowanie inwestycji, zakupów inwestycyjnych, remontów:
-
- ewidencja księgowa,
- klasyfikacja budżetowa.
9. Wydatki niewygasające.
10. Zobowiązania finansowe, w tym wymagalne – pojęcie, zasady prowadzenia ewidencji analitycznej. Zaangażowanie.
11. Odsetki od zobowiązań wymagalnych – ewidencja.
12. Powiązanie i rozliczanie dochodów i wydatków z budżetem.
13. Dochody i wydatki w sprawozdawczości budżetowej – najczęstsze błędy i nieprawidłowości.
14. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych.
15. Pytania.
V dzień – Klasyfikacja budżetowa w samorządowych jednostkach budżetowych – 17 maja 2023 r.
- Klasyfikacja budżetowa w jednostkach budżetowych: dział, rozdział, paragrafy dochodów, wydatków.
- Klasyfikacja budżetowa w tym rozdziały usługowe, rozdziały podmiotowe:
- świadczenie usług publicznych oraz ujmowanie dochodów i wydatków na realizację zadań związanych ze świadczeniem tych usług;
- wydatki związane z utrzymaniem stanowisk pracy;
- jakie wydatki mogą wystąpić w rozdziałach podmiotowych;
- Przedstawienie obowiązującej klasyfikacji, a wywołujące problemy w jej stosowaniu ;
- klasyfikowanie dochodów: 063, § 064; § 094, a § 097 oraz § 095;
- klasyfikowanie wydatków do § 401, § 404, § 479, § 480;
- klasyfikowanie wydatków do § 302 oraz 303;
- klasyfikowanie wydatków do § 419;
- klasyfikowaniu wydatków do § 441, 442 w związku z § 470;
- klasyfikowaniu wydatków do § 470 w związku z § 421, § 422, § 430;
- stosowania § 422, § 424 w związku z objaśnieniami w § 421;
- kiedy stosujemy § 439, a kiedy nie;
- Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości w klasyfikowaniu dochodów i wydatków
VI dzień – Sprawozdawczość budżetowa i w zakresie operacji finansowych w 2023 r. – 23 maja 2023 r.
- Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej.
- Kto jest odpowiedzialny za sporządzenie i złożenie sprawozdań.
- Forma przekazywania sprawozdań i obowiązki w tym zakresie.
- Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań wg obowiązujących przepisów:
Rb-27 S – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego;
Rb-28 S – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego;
Rb-27 ZZ – sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
Rb-50 – sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
Rb-30S – sprawozdanie z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych;
Rb-34S – sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
- Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości z operacji finansowych wg obowiązujących przepisów.
- Formy przekazywania sprawozdań jednostkowych;
- Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań:
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń;
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych;
Rb-ZN – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z
tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych;
Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.
III. Pytania.
VII dzień – ZASADY I SPOSOBY PROWADZENIA WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTÓW FINANSOWANYCH ZEŚRODKÓW UE – 31 maja 2023 r.
- Cel i podstawa prawna prowadzenia wyodrębnionej księgowości dla projektów finansowanych ze środków UE.
- Regulacje wewnętrzne w zakresie rachunkowości w jednostce sektora finansów publicznych oraz u i innych beneficjentów realizujących projekty finansowane z UE:
- polityka rachunkowości
- dokumenty wewnętrzne powiązane z polityką rachunkowości (instrukcja obiegu dokumentów, instrukcja inwentaryzacyjna, instrukcja kasowa)
- plan kont
- Dostosowanie polityki rachunkowości w jednostce sektora finansów publicznych oraz u innych beneficjentów realizujących projekty finansowane z UE do wymagań wyodrębnionej ewidencji:
- wyodrębniona ewidencja środków trwałych i ich umorzenie
- wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych
- wyodrębniona ewidencja rozrachunków
- wyodrębniona ewidencja kosztów i przychodów
- odpowiedni Kod Księgowy
- Dowody księgowe – sposób opisywania i niezbędne elementy.
- Zasady kontroli prawidłowości stosowania wyodrębnionej ewidencji i kodu księgowego kontrole projektów na miejscu, kontrole na zakończenie realizacji projektu.
- Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej i kodu księgowego.