PROWADZĄCY:
I Prowadzący – Ekonomista, ponad 20 lat prowadzi szkolenia z tematyki finansów publicznych m.in. sprawozdawczości, klasyfikacji budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych w tym jednostek samorządu terytorialnego. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności zdobyte w wyniku długoletniej praktyki zawodowej m.in. jako główna księgowa w państwowej jednostce budżetowej jak również jako starszy specjalista w Wydziale Informacji Analiz i Szkoleń w Regionalnej Izbie Obrachunkowej była również pozaetatowym Członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Autorka licznych publikacji książkowych i prasowych.
II Prowadzący – Szkoleniowiec i doradca z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, organizacji pozarządowych. Prowadzi szkolenia z zakresu finansów publicznych i rachunkowości budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych oraz różnych ośrodków szkoleniowych w kraju od 2008 r. dodatkowo prowadzi doradztwo dla jednostek sektora finansów publicznych. Autorka wielu publikacji w miesięcznikach Finanse Publiczne, Przetargi Publiczne, Rachunkowość Budżetowa.
III Prowadzący – Ekonomista, analityk finansowy, księgowa, specjalista z zakresu analizy finansowej, zewnętrznych źródeł finansowania działalności, rachunkowości i finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Posiada ponad piętnastoletnie doświadczenie w obszarach finansów, księgowości i analizy finansowej, poparte wieloma dyplomami i certyfikatami. Od kilku lat prowadzi szkolenia z zakresu finansów i księgowości (ujęcia środków trwałych, inwentaryzacji, sprawozdawczości finansowej, dostosowania polityki rachunkowości do wymogów związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków unijnych). Jest autorką poradnika dla pracowników działów księgowości jednostek sektora finansów publicznych „Zamknięcie roku 2018, otwarcie roku 2019”.
PROGRAM:
I dzień – Jawność i zasady gospodarki środkami publicznymi – podstawowe pojęcia – 03 kwietnia 2023 r.
- Środki publiczne: co to są środki publiczne; co to są dochody publiczne; na co przeznacza się środki publiczne.
- Jednostki sektora finansów publicznych m.in.: formy organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych; co to jest sektor finansów publicznych; kto tworzy, łączy, likwiduje jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.
- Jawność finansów publicznych: w jaki sposób realizowana jest zasada jawności; podawanie do publicznej wiadomości jakich informacji jest obowiązek oraz terminy.
- Zasady gospodarowania środkami publicznymi m.in.: zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych; lokowanie wolnych środków, kto nie może; w jaki sposób powinny być dokonywane wydatki publiczne.
- Obowiązki głównego księgowego w tym m.in.: podpis głównego księgowego – o czym świadczy; prawa i obowiązki głównego księgowego.
- Odpowiedzialność kierownika jednostki, m.in.: za co odpowiada kierownik jednostki sektora finansów publicznych.
- Państwowy dług publiczny m.in.: jakie tytuły dłużne obejmuje państwowy dług publiczny; obliczanie państwowego długu publicznego.
- Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych, m.in.: kto może zaciągać zobowiązania i w jakim zakresie; zaciąganie kredytów i pożyczek.
II dzień – ŚRODKI TRWAŁE W PRAKTYCE Z UWZGLĘDNIENIEM NAJNOWSZYCH ZMIAN W PRAWIE PODATKOWYM I BILANSOWYM – 05 kwietnia 2023 r.
- Definicja środka trwałego, jego części składowych, dodatkowych i peryferyjnych.
- Kompletność środka trwałego w aspekcie Ustawy o Rachunkowości i Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11.
- Wartość początkowa środka trwałego (cena nabycia, koszt wytworzenia).
- Klasyfikacja środków trwałych – zmiany w nowej klasyfikacji KŚT – porównanie do poprzedniej KŚT.
- Ulepszenie a remont środków trwałych.
- Amortyzacja środków trwałych – stawki amortyzacyjne i metody amortyzacji.
- Pojęcie inwestycji w obcym środku trwałym, inwestycji zaniechanych.
- Zasady gospodarowania majątkiem trwałym z uwzględnieniem zasad pozbywania się majątku zużytego i zbędnego:
sprzedaż składników majątku,
• likwidacja składników majątku. - Inwentaryzacja środków trwałych i błędy popełniane przez jednostki:
Metody i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji
• Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji
• Wycena oraz rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych (niedobory i nadwyżki). - Wartość bilansowa środków trwałych.
- Środki trwałe w budowie (inwestycje):
Pojęcie środków trwałych w budowie (inwestycji).
• Zasady ewidencji środków trwałych w budowie ( inwestycji).
• Jakie koszty zalicza się do kosztów inwestycji.
III dzień – Klasyfikacja budżetowa w jednostkach samorządu terytorialnego – 12 kwietnia 2023 r.
- Klasyfikacja budżetowa w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach budżetowych: dział, rozdział, paragrafy dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów.
- Klasyfikacja budżetowa w tym rozdziały usługowe, rozdziały podmiotowe:
- świadczenie usług publicznych oraz ujmowanie dochodów i wydatków na realizację zadań związanych ze świadczeniem tych usług;
- wydatki związane z utrzymaniem stanowisk pracy;
- jakie wydatki mogą wystąpić w rozdziałach podmiotowych;
- rozdziały podmiotowe, a sprawozdanie Z-JST;
- czemu służy sprawozdanie Z-JST;
- kto składa i w jakim terminie Z- JST;
- Przedstawienie obowiązującej klasyfikacji, a wywołujące problemy w jej stosowaniu:
- klasyfikowanie dochodów: 063, § 064; § 094, a § 097 oraz § 095;§ 217, § 218, §§ 231-233, § 269, § 271, § 299, §§ 609- 610, § 635, §§ 661-663, § 668.
- klasyfikowanie wydatków do § 401, § 404, § 479, § 480;
- klasyfikowanie wydatków do § 302 oraz 303;
- klasyfikowanie wydatków do § 419;
- klasyfikowaniu wydatków do § 441, 442 w związku z § 470;
- klasyfikowaniu wydatków do § 470 w związku z § 421, § 422, § 430;
- stosowania § 422, § 424 w związku z objaśnieniami w § 421;
- kiedy stosujemy § 439, a kiedy nie;
- Przychody: symbole paragrafów w tym nowe paragrafy 905, 906, 907.
- Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości w klasyfikowaniu dochodów i wydatków.
IV dzień – Uchwała budżetowa i jej wykonywanie oraz WPF
– 14 kwietnia 2023 r.
- Uchwała budżetowa podstawą gospodarki finansowej jst;
- obligatoryjne elementy uchwały budżetowej;
- fakultatywne elementy uchwały budżetowej
- źródła pokrycia deficytu.
- Dokonywanie zmian w uchwale budżetowej jst:
- przez organ wykonawczy,
- przez organ stanowiący;
- Zaciąganie zobowiązań przez organ wykonawczy:
- upoważnienia w zakresie zaciągania zobowiązań.
- Wieloletnia prognoza finansowa:
- zmiany w wpf
- przedsięwzięcia w wieloletniej prognozy finansowej;
- objaśnienia do wieloletniej prognozy finansowej;
- zgodność uchwały budżetowej z wieloletnią prognozą finansową.
- Wydatki niewygasające w jst.
- Najczęściej popełniane błędy.
- Pytania.
V dzień – ZASADY I SPOSOBY PROWADZENIA WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTÓW FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW UE – 19 kwietnia 2023 r.
- Cel i podstawa prawna prowadzenia wyodrębnionej księgowości dla projektów finansowanych ze środków UE.
- Regulacje wewnętrzne w zakresie rachunkowości w jednostce sektora finansów publicznych oraz u i innych beneficjentów realizujących projekty finansowane z UE:
- polityka rachunkowości
- dokumenty wewnętrzne powiązane z polityką rachunkowości (instrukcja obiegu dokumentów, instrukcja inwentaryzacyjna, instrukcja kasowa)
- plan kont
- Dostosowanie polityki rachunkowości w jednostce sektora finansów publicznych oraz u innych beneficjentów realizujących projekty finansowane z UE do wymagań wyodrębnionej ewidencji:
- wyodrębniona ewidencja środków trwałych i ich umorzenie
- wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych
- wyodrębniona ewidencja rozrachunków
- wyodrębniona ewidencja kosztów i przychodów
- odpowiedni Kod Księgowy
- Dowody księgowe – sposób opisywania i niezbędne elementy.
- Zasady kontroli prawidłowości stosowania wyodrębnionej ewidencji i kodu księgowego kontrole projektów na miejscu, kontrole na zakończenie realizacji projektu.
- Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej i kodu księgowego.
VI dzień – Organ JST, a jednostka urząd – praktyczne zasady rachunkowości budżetowej dla urzędów JST – 25 kwietnia 2023 r.
- Funkcjonowanie ewidencji organu JST:
- dochody JST księgowane w Organie JST,
- dochody odprowadzane przez jednostki,
- rozliczanie dochodów z tytułu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,
- zasilenia jednostek na wydatki,
- wydatki niewygasające,
- rozliczenia z jednostkami w zakresie dochodów i wydatków,
- wpływ na rachunek JST pozostałości środków gromadzonych na wydzielonym rachunku jednostki oświatowej i ich rozliczenie,
- wpłata nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych i ich rozliczenie,
- ewidencja kredytów, pożyczek, wyemitowanych papierów wartościowych – wpływ, spłata, umorzenie,
- pożyczki udzielane przez JST, ich spłata, umorzenie,
- środki z prywatyzacji,
- odsetki bankowe,
- odpis aktualizujący należności budżetu,
- rozliczenia międzyokresowe,
- wynik wykonania budżetu,
- wynik na pozostałych operacjach,
- skumulowane wyniki budżetu.
- Bilans z wykonania budżetu JST.
- Dochody organu JST w sprawozdaniach budżetowych, z operacji finansowych.
- Rozliczenia urzędu jako jednostki z organem JST.
- Ujęcie w przychodach urzędu dochodów budżetu JST.
- Centralizacja podatku VAT od strony księgowej na poziomie JST – urząd czy organ JST? Przykładowe rozwiązanie ewidencyjne.
- Sesja pytań i odpowiedzi.
VII dzień – Sprawozdawczość budżetowa i w zakresie operacji finansowych w 2023 r. – 28 kwietnia 2023 r.
- Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej.
– forma przekazywania sprawozdań jednostkowych;
– odpowiedzialność za sporządzenie i złożenie sprawozdań.
- Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań wg obowiązujących przepisów:
Rb-27 S – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego;
Rb-28 S – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego;
Rb-27 ZZ – sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
Rb-50 – sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
Rb-NDS – sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego;
Rb-30S – sprawozdanie z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych;
Rb-34S – sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Rb-ST – sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego;
Rb-PDP – sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu.
- Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości z operacji finansowych.
- Forma przekazywania sprawozdań jednostkowych;
- Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań:
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń;
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych;
Rb-ZN – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych;
Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych.
III. Pytania.