PROWADZĄCY:

Radca prawny i doświadczony trener. Prowadzi indywidualną praktykę w formie Kancelarii Radcy Prawnego. Świadczy usługi prawne dla spółek prawa handlowego i organów administracji publicznej. Specjalizuje się w prawie administracyjnym, gospodarczym, prawie pracy. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego, ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy, instytucji kultury, przedsiębiorców, zarządów i pracowników spółek handlowych różnych szczebli.

PROGRAM:

  1. Naruszenie prawa w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów. Zakres naruszeń ( prawo pracy, korupcja, zamówienia publiczne, rynki finansowe, ochrona środowiska i inne… , możliwość zgłaszania informacji o naruszeniach dotyczących obowiązujących w podmiocie prawnym regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych)
  2. Podmioty objęte zakresem ustawy. Omówienie.
  3. Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w podmiotach, w których wykonuje pracę mniej niż 50 osób. Czy rezygnować z wdrożenia z procedury ?
  4. Co w sytuacji gdy pomimo nie posiadania procedury dojdzie do zgłoszenia naruszenia w podmiotach zatrudniających mniej niż 50 osób ?
  5. W jakich sytuacjach nie stosujemy ustawy o ochronie sygnalistów.
  6. Kto może być sygnalistą zgłaszającym naruszenie prawa ( katalog podmiotów)
  7. Moment objęcia sygnalisty ochroną
  8. Zgłoszenia anonimowe
  9. Działania odwetowe – szeroki katalog działań
  10. Ciężar dowodu przy działaniach odwetowych
  11. Działania odwetowe a stosunek pracy, umowy cywilno-prawne, inny niż stosunek pracy stosunek prawny stanowiący podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby
  12. Uprawnienia sygnalisty w przypadku działań odwetowych ( szkoda, odszkodowanie)
  13. Ochrona sygnalisty
  14. Brak odpowiedzialności sygnalisty
  15. Brak możliwości zrzeczenia się swoich praw przez sygnalistę
  16. Uprawnienia osoby, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę
  17. Podmioty zobowiązane do przyjęcia Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych. Wprowadzenie procedury, konsultacje. Wejście w życie.
  18. Procedura zgłoszeń wewnętrznych – obligatoryjne elementy i elementy fakultatywne. Jak napisać prawidłową procedurę, PRZYKŁADOWA PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH WRAZ Z POZOSTAŁĄ DOKUMENTACJĄ (WZORY).
  19. Przebieg postępowania w sprawie zgłoszenia naruszenia – omówienie krok po kroku.
  20. Sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych.
  21. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych.
  22. Procedura zgłoszeń zewnętrznych. Podmioty zobowiązane do przyjęcia procedury. Omówienie postępowania krok po kroku. Rejestr zgłoszeń zewnętrznych.
  23. Prawa i obowiązki organu publicznego.
  24. Informacje zwrotne – omówienie praktyki.
  25. Działania następcze – możliwe scenariusze.
  26. Sprawozdawczość – obowiązki.
  27. Publikacje na BIP – zakres danych publikowanych.
  28. Ujawnienia publiczne.
  29. Odpowiedzialność karna.
  30. Ochrona danych osobowych sygnalisty i innych osób. Obowiązki administratorów danych osobowych. Omówienie postępowania z zakresu ochronny danych osobowych. Jak się przygotować.
  31. Ujawnianie danych osobowych.
  32. Dyskusja i praktyki.