PROWADZĄCY:
Radca prawny i doświadczony trener. Prowadzi indywidualną praktykę w formie Kancelarii Radcy Prawnego. Świadczy usługi prawne dla spółek prawa handlowego i organów administracji publicznej. Specjalizuje się w prawie administracyjnym, gospodarczym, prawie pracy. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego, ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy, instytucji kultury, przedsiębiorców, zarządów i pracowników spółek handlowych różnych szczebli.
PROGRAM:
- Naruszenie prawa w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów. Zakres naruszeń ( prawo pracy, korupcja, zamówienia publiczne, rynki finansowe, ochrona środowiska i inne… , możliwość zgłaszania informacji o naruszeniach dotyczących obowiązujących w podmiocie prawnym regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych)
- Podmioty objęte zakresem ustawy. Omówienie.
- Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w podmiotach, w których wykonuje pracę mniej niż 50 osób. Czy rezygnować z wdrożenia z procedury ?
- Co w sytuacji gdy pomimo nie posiadania procedury dojdzie do zgłoszenia naruszenia w podmiotach zatrudniających mniej niż 50 osób ?
- W jakich sytuacjach nie stosujemy ustawy o ochronie sygnalistów.
- Kto może być sygnalistą zgłaszającym naruszenie prawa ( katalog podmiotów)
- Moment objęcia sygnalisty ochroną
- Zgłoszenia anonimowe
- Działania odwetowe – szeroki katalog działań
- Ciężar dowodu przy działaniach odwetowych
- Działania odwetowe a stosunek pracy, umowy cywilno-prawne, inny niż stosunek pracy stosunek prawny stanowiący podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby
- Uprawnienia sygnalisty w przypadku działań odwetowych ( szkoda, odszkodowanie)
- Ochrona sygnalisty
- Brak odpowiedzialności sygnalisty
- Brak możliwości zrzeczenia się swoich praw przez sygnalistę
- Uprawnienia osoby, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę
- Podmioty zobowiązane do przyjęcia Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych. Wprowadzenie procedury, konsultacje. Wejście w życie.
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych – obligatoryjne elementy i elementy fakultatywne. Jak napisać prawidłową procedurę, PRZYKŁADOWA PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH WRAZ Z POZOSTAŁĄ DOKUMENTACJĄ (WZORY).
- Przebieg postępowania w sprawie zgłoszenia naruszenia – omówienie krok po kroku.
- Sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych.
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych.
- Procedura zgłoszeń zewnętrznych. Podmioty zobowiązane do przyjęcia procedury. Omówienie postępowania krok po kroku. Rejestr zgłoszeń zewnętrznych.
- Prawa i obowiązki organu publicznego.
- Informacje zwrotne – omówienie praktyki.
- Działania następcze – możliwe scenariusze.
- Sprawozdawczość – obowiązki.
- Publikacje na BIP – zakres danych publikowanych.
- Ujawnienia publiczne.
- Odpowiedzialność karna.
- Ochrona danych osobowych sygnalisty i innych osób. Obowiązki administratorów danych osobowych. Omówienie postępowania z zakresu ochronny danych osobowych. Jak się przygotować.
- Ujawnianie danych osobowych.
- Dyskusja i praktyki.