I PROWADZĄCY:

Ekonomista, ponad 20 lat prowadzi szkolenia z tematyki finansów publicznych m.in. sprawozdawczości, klasyfikacji budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych w tym jednostek samorządu terytorialnego. Doskonale zna specyfikę samorządów. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności zdobyte w wyniku długoletniej praktyki zawodowej m.in. jako główna księgowa w państwowej jednostce budżetowej jak również jako starszy specjalista w Wydziale Informacji Analiz i Szkoleń w Regionalnej Izbie Obrachunkowej była również pozaetatowym Członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Jest uprawniona do zasiadania w Radach Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa. Praktyk, ceniony wykładowca w zakresie sprawozdawczości budżetowej i finansów publicznych. Autorka licznych publikacji książkowych i prasowych w tym zakresie.

II PROWADZĄCY:

Szkoleniowiec i doradca z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, organizacji pozarządowych. Prowadzi szkolenia z zakresu finansów publicznych i rachunkowości budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych oraz różnych ośrodków szkoleniowych w kraju od 2008 r. dodatkowo prowadzi doradztwo dla jednostek sektora finansów publicznych. Autorka wielu publikacji w miesięcznikach Finanse Publiczne, Przetargi Publiczne, Rachunkowość Budżetowa.

PROGRAM:

I dzień – Podstawowe pojęcia w tym samorządowa jednostka budżetowa, jawność i zasady gospodarki środkami publicznymi –  02 kwietnia 2025 r.

  1. Środki publiczne: co to są środki publiczne; co to są dochody publiczne; na co przeznacza się środki publiczne.
  2. Jednostki sektora finansów publicznych: jakie mamy formy jednostek sektora finansów publicznych; kto tworzy sektor finansów publicznych; kto tworzy, łączy, likwiduje jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.
  3. Samorządowa jednostka budżetowa: zasady opracowania projektu planu finansowego: kto ma obowiązek opracować w jakim terminie i w jakiej szczegółowości; opracowanie planu finansowego: kiedy i kto opracowuje plan finansowy; komu przekazywany jest plan finansowy; w jakiej szczegółowości sporządzamy plan finansowy; zmiany w planie finansowym: kto może dokonywać zmian w planie finansowym; jakie ma obowiązki; ewidencja księgowa planu oraz jego zmian: jak wygląda ewidencja zmian w planie finansowym; kto ją prowadzi.
  4. Jawność finansów publicznych: jak realizowana jest zasada jawności; co podajemy do publicznej wiadomości i w jakim terminie.
  5. Zasady gospodarowania środkami publicznymi: na co mogą być ponoszone wydatki publiczne; w jaki sposób powinny być dokonywane wydatki publiczne.
  6. Dług publiczny: co obejmuje państwowy dług publiczny jakie tytuły dłużne; jak obliczany jest dług publiczny.
  7. Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych: kto może zaciągać zobowiązania i w jakim zakresie.
  8. Obowiązki głównego księgowego: o czym świadczy podpis głównego księgowego; jakie ma prawa i obowiązki główny księgowy.
  9. Odpowiedzialność kierownika jednostki: za co odpowiada kierownik jednostki sektora finansów publicznych.
  10. Wydzielony rachunek dochodów i wydatków z art. 223 ustawy o finansach publicznych: kto go tworzy; jakie są obowiązki w przypadku utworzenia takiego rachunku; jakie dochody mogą być tam gromadzone; jakie wydatki mogą być ponoszone.
  11. Wydatki niewygasające m.in.: pojęcie, uchwała organu stanowiącego, terminy, ewidencja,

 

II dzień – Klasyfikacja budżetowa w 2025 r. z uwzględnieniem aktualnych problemów dla JST i ich jednostek organizacyjnych 07 kwietnia 2025 r.

  1. Podstawowe podziałki klasyfikacji budżetowej w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach budżetowych: dział, rozdział, paragrafy dochodów, wydatków w tym czwarte cyfry w zakresie dochodów i wydatków. Czwarta cyfra m.in. w wydatkach jaka w środkach własnych, kiedy w środkach finansowanych z unijnych.
  2. Rozdziały usługowe, rozdziały podmiotowe.
  3. Omówienie wprowadzonych zmian, a obowiązujących od 1 stycznia 2025 r.
  • nowe rozdziały;
  • nowe paragrafy dochodów i wydatków;
  1. Przedstawienie obowiązującej klasyfikacji, a wywołujące problemy w jej stosowaniu:
  • klasyfikowanie dochodów: 063, § 064; § 080; § 094, a § 097 oraz § 095;§ 210, 217, 231-233, 269, 271, 299, 609, 610, 635, 637, 661-663, 668.
  • klasyfikowanie wydatków do § 302 oraz 303;
  • klasyfikowanie wydatków do § 419;
  • klasyfikowaniu wydatków do § 441, 442 w związku z § 470;
  • klasyfikowaniu wydatków do § 470 w związku z § 421, § 422, § 430;
  • stosowania § 422, § 424 w związku z objaśnieniami w § 421;
  • kiedy stosujemy § 439, a kiedy nie;
  • jak należy stosować i kiedy § 492, § 615 oraz § 804
  • klasyfikacja wydatków w §§ 231-233, 272-273, 610, 637, 656, 657, 658; 661-663;
  • jakie przychody i kiedy stosujemy np. § 905; § 906.
  1. Pytania i odpowiedzi.

 

III dzień – Uchwała budżetowa i WPF – 14 kwietnia 2025 r.

  1. Zasady opracowania projektu uchwały budżetowej:
  • szczegółowość projektu uchwały budżetowej;
  • informacje do opracowania projektu;
  • szczegółowość projektów planu finansowego jednostek budżetowych.
  1. Opracowanie uchwały budżetowej:
  • szczegółowość uchwały budżetowej;
  • informacje do opracowania planu finansowego jednostek budżetowych;
  • uchwała budżetowa podstawą gospodarki finansowej jst;
  1. Wieloletnia prognoza finansowa:
  • konstrukcja wieloletniej prognozy finansowej;
  • informacje niezbędne do sporządzenia wpf;
  • przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej;
  • objaśnienia do wieloletniej prognozy finansowej;
  • zgodność uchwały budżetowej z wieloletnią prognozą finansową;
  • zmiany w trakcie roku wieloletniej prognozy finansowej.

 

IV dzień – Rachunkowość budżetowa dla początkujących

25 kwietnia 2025 r.

  1. Podstawy rachunkowości budżetowej – przypomnienie, w tym m.in.:

aktywa, pasywa, rodzaje i zasady funkcjonowania kont księgowych, ewidencja syntetyczna i analityczna, konta pozabilansowe, księgi rachunkowe, zestawienie obrotów i sald.

Polityka rachunkowości.

  1. Zasady ewidencji należności i przychodów/dochodów, w tym m.in.:

charakterystyka ewidencji na kontach przychodowych, rodzaje przychodów w jednostkach budżetowych, różne rodzaje należności, przypisy, odpisy, wpłaty.

Zasady funkcjonowania dochodów w finansach publicznych. Dochody bieżące i majątkowe.

  1. Zasady ewidencji kosztów rodzajowych, finansowych, pozostałych operacyjnych, w tym m.in.: charakterystyka ewidencji na kontach kosztowych.
  2. Rodzaje zobowiązań i zasady zaciągania zobowiązań finansowych, szczególnie długoterminowych. Zaangażowanie. Ewidencja wydatków, w tym min.: wydatki remontowe, a inwestycyjne. Zasady funkcjonowania wydatków w finansach publicznych. Wydatki bieżące i majątkowe.
  3. Środki pieniężne, środki w drodze, fundusze i wynik finansowy – istota, ewidencja, dokumentacja. Konta pozabilansowe.
  4. Problemy ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych – nabycie, wytworzenie, darowizna, nieodpłatne otrzymanie, ulepszenia, amortyzacja, likwidacja.

 

V dzień – Sprawozdawczość budżetowa JST i jednostek organizacyjnych w roku 2025 – 29 kwietnia 2025 r.

1. Odpowiedzialność kierownika jednostki za sprawozdawczość oraz korekty sprawozdań:

  1. Kto odpowiada za sporządzenie i złożenie sprawozdań;
  2. Kiedy należy złożyć korektę sprawozdania budżetowego, a kiedy w zakresie sprawozdań z operacji finansowych.

2. Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej:

  1. Forma przekazywania sprawozdań jednostkowych i ich odbiorcy
  2. Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań po zmianach:

Rb-27 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego;

  • Jak należy wykazać: subwencję ogólną; dane w paragrafie 001; dochody realizowane przez urzędy skarbowe;
  • Jak wykazujemy dane wynikające ze złożonej korekty deklaracji przez podatnika;
  • Kiedy nie należy wykazywać danych w kolumnie „zaległości netto”;
  • Kolumna „Dochody wykonane”

Rb-28 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego;

  • Czy zaangażowanie, może być wyższe od planu?
  • Kiedy stosować symbol 4990.

Rb-27 ZZ – kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;

  • w jakich paragrafach prezentujemy dochody w tym zakresie.
  • dane w kolumnie 7 w jednostkowym czy zbiorczym?

Rb-50 – kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;

  • kto i kiedy wykazuje dane w części A i B sprawozdania

Rb-NDS – kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego;

  • jak należy wykazywać kredyty, pożyczki krótkoterminowe zaciągane i spłacane przez jednostki samorządu terytorialnego.
  • jak należy wykazać udzieloną pożyczka przez jednostki samorządu terytorialnego w sprawozdaniu.
  • jakie lokaty prezentujemy w sprawozdaniu.

Rb-30S – półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych;

  • jak należy prezentować dotację celową na inwestycje oraz dotacje przedmiotowe w sprawozdaniu;
  • prezentowanie amortyzacji w sprawozdaniu.

Rb-34S – półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych;

Rb-ST – sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego;

  • prezentowanie danych m.in. wydatki niewygasające.

Rb-PDP – sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu;

3. Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości z operacji finansowych:

  1. Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań:

Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń;

  • jak prezentujemy zakup na raty, umowa nienazwana itp. w sprawozdaniu Rb-Z.
  • zobowiązania wymagalne w sprawozdaniu Rb-Z.

Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych;

  • Czy depozyty z zamówień publicznych prezentujemy w sprawozdaniu;
  • Jak wykazujemy subwencję ogólną oraz udziały w podatku w sprawozdaniu za IV kwartał;
  • Zaliczki, nadpłaty, refundacje w sprawozdaniu Rb-N.

Rb-ZN – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa

  • czy w sprawozdaniu za IV kwartał mogą wystąpić dane w wierszu depozyty.

Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych –

  • kiedy sporządzamy sprawozdanie Rb-UZ;
  • jak należy prezentować dane w zakresie części B3 i B4 sprawozdania.

4. Pytania.