PROWADZĄCY:
Freelancer; prawnik (UMCS w Lublinie); absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie w zakresie studiów podyplomowych: skarbowość i podatki„; Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Stosunków Międzynarodowych – studia w zakresie „wiedzy o integracji europejskiej” oraz Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu Instytut Socjologii studia w zakresie zarządzania środkami Unii Europejskiej. B. wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Licencjonowany audytor wewnętrzny (lic MF. Nr 134/2004), audytor wewnętrzny wpisany na Krajową Listę Profesjonalnych Audytorów Wewnętrznych (wpis nr 782); członek Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Poland; b. Naczelnik Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Przemyślu, b. starszy inspektor kontroli gospodarki finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, b. członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, długoletni pracownik służb finansowych Państwa i samorządu terytorialnego. Trener przeprowadził ponad 120 szkoleń z zakresu kontroli zarządczej, w których uczestniczyło ponad 3000 osób zatrudnionych w administracji publicznej.
Cel szkolenia i korzyści ze szkolenia:
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do zapewnienia prawidłowo funkcjonującej kontroli zarządczej w swojej jednostce, w szczególności:
- Znają zasady funkcjonowania Centralnego Rejestru Umów (CRU);
- Wiedzą jakie umowy podlegają ujawnieniu w CRU;
- Wiedzą, kiedy obowiązki ujawnienia umowy należy dokonać;
- Wiedzą jak powiązać zmianę ustawy o finansach publicznych z ustawą o dostępie do informacji publicznej;
- Wiedzą jak ochronić dane osobowe osób fizycznych zawarte w umowie;
- Potrafią zidentyfikować ryzyko związane z nieujawnieniem umowy, lub niewprowadzenia danych do CRU;
- Wiedzą, kiedy i jaka jednostka sektora finansów publicznych będzie zobowiązania do ujawniania umów.
Podczas szkolenia omówione zostają wszystkie aspekty związane z wprowadzeniem i funkcjonowaniem Centralnego Rejestru Umów.
Uczestnicy szkolenia uzyskają odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak określić przedmiot umowy??
- Czy nie jest Rejestr Umów??
- Ile wynosi wartość umowy podlegającej ujawnieniu w Rejestrze.
- Jakie są etapy wprowadzania obowiązku raportowania umów do CRU.
- Czy każda umowa powinna być numerowana??
- Czy i kiedy wykazujemy umowy o pracę oraz umowy zlecenie i o dzieło z pracownikami własnej jednostki??
- Czy CRU JSFP obejmuje tylko umowy wydatkowe, czy też dochodowe? – wartość umów jakie należy wprowadzać do CRU: 500 zł brutto, czy 1500 zł netto, a może 10000 zł netto?
- Czy do CRU będą wprowadzane aneksy do umów zawartych przed 1 stycznia 2026 roku??
- Co z tzw. „fakturami bezumownymi”??
- Jak określić wygaśnięcie umowy??
- Informacje niejawne i inne prawnie chronione, czyli jakie i kiedy mają zastosowanie???
- Czy klasyfikacja budżetowa ma zastosowanie???
- Czy umowy techniczne podlegają ujawnieniu??
- Czy umowy tzw. parasolowe podlegają ujawnieniu w CRU ??
- Jak zmodyfikować wewnętrzne regulacje dotyczące kontroli zarządczej??
- Jak przygotować procedury informacji podlegających publikacji??
PROGRAM:
- Podstawy prawne prowadzenia Centralnego Rejestru Umów (CRU).
- Przepisy wykonawcze, kto i co ma uregulować.
- Organ właściwy do prowadzenia CRU.
- Konta w CRU – ich cel i zadania z tym związane.
- CRU jako system teleinformatyczny, jeden centralny rejestr, czy też rejestry indywidualne każdej JSFP.
- Etapy wprowadzenia raportowania umów do CRU
- Zakres umów podlegających ujawnieniu w CRU.
- Kiedy umowy w CRU, a kiedy dostęp do informacji publicznej.
- Co z umowami tzw. kadrowymi.
- Wyłączenia z obowiązku ujawnienia umów w CRU:
- Kogo dotyczą obowiązki w zakresie ujawnienia umów – art. 9 ustawy o finansach publicznych.
- Zakres danych ujawnianych w CRU.
- Czy faktury i rachunki podlegają ujawnieniu w Rejestrze Umów.
- Czy umowa może być fakturą??
- Pułapki zastawione na JSFP przez ustawodawcę.
- Powiazanie obowiązków w zakresie CRU ze standardami kontroli zarządczej.
- Ryzyka związane z publikacją umów w CRU
- Odpowiedzialność za niewykonanie obowiązków raportowania – odpowiedzialność karna, dyscyplina finansów publicznych, czy inna.
- Q i A z prowadzącym.