I PROWADZĄCY:
Ekonomista, ponad 20 lat prowadzi szkolenia z tematyki finansów publicznych m.in. sprawozdawczości, klasyfikacji budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych w tym jednostek samorządu terytorialnego. Doskonale zna specyfikę samorządów. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności zdobyte w wyniku długoletniej praktyki zawodowej m.in. jako główna księgowa w państwowej jednostce budżetowej jak również jako starszy specjalista w Wydziale Informacji Analiz i Szkoleń w Regionalnej Izbie Obrachunkowej była również pozaetatowym Członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Jest uprawniona do zasiadania w Radach Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa. Praktyk, ceniony wykładowca w zakresie sprawozdawczości budżetowej i finansów publicznych. Autorka licznych publikacji książkowych i prasowych w tym zakresie.
II PROWADZĄCY:
Szkoleniowiec i doradca z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, organizacji pozarządowych. Prowadzi szkolenia z zakresu finansów publicznych i rachunkowości budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych oraz różnych ośrodków szkoleniowych w kraju od 2008 r. dodatkowo prowadzi doradztwo dla jednostek sektora finansów publicznych. Autorka wielu publikacji w miesięcznikach Finanse Publiczne, Przetargi Publiczne, Rachunkowość Budżetowa.
PROGRAM:
I dzień – Podstawowe pojęcia w tym samorządowa jednostka budżetowa, jawność i zasady gospodarki środkami publicznymi – 02 kwietnia 2025 r.
- Środki publiczne: co to są środki publiczne; co to są dochody publiczne; na co przeznacza się środki publiczne.
- Jednostki sektora finansów publicznych: jakie mamy formy jednostek sektora finansów publicznych; kto tworzy sektor finansów publicznych; kto tworzy, łączy, likwiduje jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.
- Samorządowa jednostka budżetowa: zasady opracowania projektu planu finansowego: kto ma obowiązek opracować w jakim terminie i w jakiej szczegółowości; opracowanie planu finansowego: kiedy i kto opracowuje plan finansowy; komu przekazywany jest plan finansowy; w jakiej szczegółowości sporządzamy plan finansowy; zmiany w planie finansowym: kto może dokonywać zmian w planie finansowym; jakie ma obowiązki; ewidencja księgowa planu oraz jego zmian: jak wygląda ewidencja zmian w planie finansowym; kto ją prowadzi.
- Jawność finansów publicznych: jak realizowana jest zasada jawności; co podajemy do publicznej wiadomości i w jakim terminie.
- Zasady gospodarowania środkami publicznymi: na co mogą być ponoszone wydatki publiczne; w jaki sposób powinny być dokonywane wydatki publiczne.
- Dług publiczny: co obejmuje państwowy dług publiczny jakie tytuły dłużne; jak obliczany jest dług publiczny.
- Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych: kto może zaciągać zobowiązania i w jakim zakresie.
- Obowiązki głównego księgowego: o czym świadczy podpis głównego księgowego; jakie ma prawa i obowiązki główny księgowy.
- Odpowiedzialność kierownika jednostki: za co odpowiada kierownik jednostki sektora finansów publicznych.
- Wydzielony rachunek dochodów i wydatków z art. 223 ustawy o finansach publicznych: kto go tworzy; jakie są obowiązki w przypadku utworzenia takiego rachunku; jakie dochody mogą być tam gromadzone; jakie wydatki mogą być ponoszone.
- Wydatki niewygasające m.in.: pojęcie, uchwała organu stanowiącego, terminy, ewidencja,
II dzień – Klasyfikacja budżetowa w 2025 r. z uwzględnieniem aktualnych problemów dla JST i ich jednostek organizacyjnych – 07 kwietnia 2025 r.
- Podstawowe podziałki klasyfikacji budżetowej w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach budżetowych: dział, rozdział, paragrafy dochodów, wydatków w tym czwarte cyfry w zakresie dochodów i wydatków. Czwarta cyfra m.in. w wydatkach jaka w środkach własnych, kiedy w środkach finansowanych z unijnych.
- Rozdziały usługowe, rozdziały podmiotowe.
- Omówienie wprowadzonych zmian, a obowiązujących od 1 stycznia 2025 r.
- nowe rozdziały;
- nowe paragrafy dochodów i wydatków;
- Przedstawienie obowiązującej klasyfikacji, a wywołujące problemy w jej stosowaniu:
- klasyfikowanie dochodów: 063, § 064; § 080; § 094, a § 097 oraz § 095;§ 210, 217, 231-233, 269, 271, 299, 609, 610, 635, 637, 661-663, 668.
- klasyfikowanie wydatków do § 302 oraz 303;
- klasyfikowanie wydatków do § 419;
- klasyfikowaniu wydatków do § 441, 442 w związku z § 470;
- klasyfikowaniu wydatków do § 470 w związku z § 421, § 422, § 430;
- stosowania § 422, § 424 w związku z objaśnieniami w § 421;
- kiedy stosujemy § 439, a kiedy nie;
- jak należy stosować i kiedy § 492, § 615 oraz § 804
- klasyfikacja wydatków w §§ 231-233, 272-273, 610, 637, 656, 657, 658; 661-663;
- jakie przychody i kiedy stosujemy np. § 905; § 906.
- Pytania i odpowiedzi.
III dzień – Uchwała budżetowa i WPF – 14 kwietnia 2025 r.
- Zasady opracowania projektu uchwały budżetowej:
- szczegółowość projektu uchwały budżetowej;
- informacje do opracowania projektu;
- szczegółowość projektów planu finansowego jednostek budżetowych.
- Opracowanie uchwały budżetowej:
- szczegółowość uchwały budżetowej;
- informacje do opracowania planu finansowego jednostek budżetowych;
- uchwała budżetowa podstawą gospodarki finansowej jst;
- Wieloletnia prognoza finansowa:
- konstrukcja wieloletniej prognozy finansowej;
- informacje niezbędne do sporządzenia wpf;
- przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej;
- objaśnienia do wieloletniej prognozy finansowej;
- zgodność uchwały budżetowej z wieloletnią prognozą finansową;
- zmiany w trakcie roku wieloletniej prognozy finansowej.
IV dzień – Rachunkowość budżetowa dla początkujących
– 25 kwietnia 2025 r.
- Podstawy rachunkowości budżetowej – przypomnienie, w tym m.in.:
aktywa, pasywa, rodzaje i zasady funkcjonowania kont księgowych, ewidencja syntetyczna i analityczna, konta pozabilansowe, księgi rachunkowe, zestawienie obrotów i sald.
Polityka rachunkowości.
- Zasady ewidencji należności i przychodów/dochodów, w tym m.in.:
charakterystyka ewidencji na kontach przychodowych, rodzaje przychodów w jednostkach budżetowych, różne rodzaje należności, przypisy, odpisy, wpłaty.
Zasady funkcjonowania dochodów w finansach publicznych. Dochody bieżące i majątkowe.
- Zasady ewidencji kosztów rodzajowych, finansowych, pozostałych operacyjnych, w tym m.in.: charakterystyka ewidencji na kontach kosztowych.
- Rodzaje zobowiązań i zasady zaciągania zobowiązań finansowych, szczególnie długoterminowych. Zaangażowanie. Ewidencja wydatków, w tym min.: wydatki remontowe, a inwestycyjne. Zasady funkcjonowania wydatków w finansach publicznych. Wydatki bieżące i majątkowe.
- Środki pieniężne, środki w drodze, fundusze i wynik finansowy – istota, ewidencja, dokumentacja. Konta pozabilansowe.
- Problemy ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych – nabycie, wytworzenie, darowizna, nieodpłatne otrzymanie, ulepszenia, amortyzacja, likwidacja.
V dzień – Sprawozdawczość budżetowa JST i jednostek organizacyjnych w roku 2025 – 29 kwietnia 2025 r.
1. Odpowiedzialność kierownika jednostki za sprawozdawczość oraz korekty sprawozdań:
- Kto odpowiada za sporządzenie i złożenie sprawozdań;
- Kiedy należy złożyć korektę sprawozdania budżetowego, a kiedy w zakresie sprawozdań z operacji finansowych.
2. Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej:
- Forma przekazywania sprawozdań jednostkowych i ich odbiorcy
- Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań po zmianach:
Rb-27 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego;
- Jak należy wykazać: subwencję ogólną; dane w paragrafie 001; dochody realizowane przez urzędy skarbowe;
- Jak wykazujemy dane wynikające ze złożonej korekty deklaracji przez podatnika;
- Kiedy nie należy wykazywać danych w kolumnie „zaległości netto”;
- Kolumna „Dochody wykonane”
Rb-28 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego;
- Czy zaangażowanie, może być wyższe od planu?
- Kiedy stosować symbol 4990.
Rb-27 ZZ – kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
- w jakich paragrafach prezentujemy dochody w tym zakresie.
- dane w kolumnie 7 w jednostkowym czy zbiorczym?
Rb-50 – kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
- kto i kiedy wykazuje dane w części A i B sprawozdania
Rb-NDS – kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego;
- jak należy wykazywać kredyty, pożyczki krótkoterminowe zaciągane i spłacane przez jednostki samorządu terytorialnego.
- jak należy wykazać udzieloną pożyczka przez jednostki samorządu terytorialnego w sprawozdaniu.
- jakie lokaty prezentujemy w sprawozdaniu.
Rb-30S – półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych;
- jak należy prezentować dotację celową na inwestycje oraz dotacje przedmiotowe w sprawozdaniu;
- prezentowanie amortyzacji w sprawozdaniu.
Rb-34S – półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych;
Rb-ST – sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego;
- prezentowanie danych m.in. wydatki niewygasające.
Rb-PDP – sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu;
3. Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości z operacji finansowych:
- Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań:
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń;
- jak prezentujemy zakup na raty, umowa nienazwana itp. w sprawozdaniu Rb-Z.
- zobowiązania wymagalne w sprawozdaniu Rb-Z.
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych;
- Czy depozyty z zamówień publicznych prezentujemy w sprawozdaniu;
- Jak wykazujemy subwencję ogólną oraz udziały w podatku w sprawozdaniu za IV kwartał;
- Zaliczki, nadpłaty, refundacje w sprawozdaniu Rb-N.
Rb-ZN – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa
- czy w sprawozdaniu za IV kwartał mogą wystąpić dane w wierszu depozyty.
Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych –
- kiedy sporządzamy sprawozdanie Rb-UZ;
- jak należy prezentować dane w zakresie części B3 i B4 sprawozdania.
4. Pytania.