PROWADZĄCY:

Radca prawny i doświadczony trener. Prowadzi indywidualną praktykę w formie Kancelarii Radcy Prawnego. Świadczy usługi prawne dla spółek prawa handlowego i organów administracji publicznej. Specjalizuje się w prawie administracyjnym, gospodarczym, prawie pracy. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego, ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy, instytucji kultury, przedsiębiorców, zarządów i pracowników spółek handlowych różnych szczebli.

PROGRAM:

  1. Czym są doręczenia elektroniczne? I Jakiej korespondencji dotyczą doręczenia elektroniczne?
  2. Jaki cel ma ustawa o doręczeniach elektronicznych i jakie wywoła skutki.
  3. W jakich terminach poszczególne podmioty będą stosować doręczenia elektroniczne.
  4. Kim jest podmiot publiczny w rozumieniu ustawy a kim podmiot niepubliczny. Jak będzie w praktyce, jakie obowiązki mają podmioty publiczne a jakie podmioty niepubliczne. Korespondencja podmiotów publicznych z podmiotami niepublicznymi i osobami fizycznymi.
  5. Czym jest:
  • Adres do doręczeń elektronicznych – ADE
  • Skrzynka doręczeń – SD
  • Operator wyznaczony – OW
  • PURDE – Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego – standardy, eidas, usługi zaufania publicznego
  • PUH – Publiczna Usługa Hybrydowa
  • Kwalifikowana Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego – KURDE – standardy
  1. Krajowy system edoręczeń – z jakich elementów się składa.
  2. Jak będą wyglądały doręczenia w ramach PURDE w podmiotach publicznych:
  • Znaczenie Bazy Adresów Elektronicznych ( BAE) dla PURDE, jak uzyskać wpis adresu do doręczeń w BAE, skutki wpisu do BAE, czy można zrezygnować z adresu do doręczeń elektronicznych
  • Zawarcie umowy na świadczenie PURE z Pocztą Polską – jak będzie wyglądać
  • Wielkość pojedynczej korespondencji w ramach realizacji PURDE
  • Wymagania dla plików załączanych do przesyłek w ramach realizacji PURDE
  • integracja systemu kancelaryjnego z systemem OW z wykorzystaniem API
  • doręczanie korespondencji za pomocą PURDE, kiedy dochodzi do doręczenia
  • Dowody potwierdzające poszczególne etapy świadczenia PURDE ( dowody wysłania , dowody otrzymania, dowody jako nieodłączna część korespondencji, okres przechowywania dowodów

Krok po kroku działanie aplikacji e doręczeń w praktyce, tworzenie wiadomości, wysyłanie wiadomości, odbieranie potwierdzeń.

Zmiany w Regulaminach Poczty Polskiej i w usłudze PURDE od sierpnia 2024r. – wprowadzone zmiany w aplikacji e- doręczenia

  1. Skrzynka do doręczeń:
  • Skrzynka do doręczeń jako system informatyczny
  • OW jako właściciel i administrator skrzynki
  • Kiedy dochodzi do udostępnienia skrzynki do doręczeń
  • Kim jest Administrator Skrzynki do Doręczeń, zadania Administratora, udzielanie dalszych pełnomocnictw, kogo ustanowić Administratorem, zarządzenie w sprawie wyznaczenia Administratora- czy jest konieczne
  • Dostęp do zasobów skrzynki
  • Pojemność skrzynki dla podmiotów publicznych i innych
  • Archiwizacja korespondencji
  • Jak wygląda skrzynka do doręczeń – na przykładzie
  • Jak wyszukiwać adresata w skrzynce do doręczeń
  1. Relacja między doręczeniami elektronicznymi a EPUAP, czy można będzie użytkować EPUAP i na jakich zasadach, przepisy przejściowe.
  2. Jak będą wyglądały doręczenia w ramach PUH:
  • Publiczna Usługa Hybrydowa – jak przygotować wysyłkę aby nie została odrzucona przez OW – pocztę Polską- warunki dla przesyłek w ramach PUH.
  • Doręczanie przesyłek w ramach PUH – krok po kroku – Możliwe scenariusze przy realizacji PUH
  • Czas realizacji PUH, maksymalna ilość kartek, parametry podstawowe i dodatkowe
  • Wymagania dla pliku PDF z treścią korespondencji dla przesyłki w ramach realizacji PUH
  • Wielkość przesyłki w ramach PUH
  • Czynności OW – Poczty Polskiej w ramach realizacji PUH
  • Potwierdzenie nadania, potwierdzenie doręczenia, niedoręczenie przesyłki, raporty, zwroty do nadawcy. Kiedy dochodzi do doręczenia
  • Dostępność dowodów w związku z realizacją PUH
  • Awers i rewers strony adresowej
  • Czas realizacji PUH
  • Niszczenie przesyłek jako usługa dodatkowa
  • PUH w kontekście tajemnicy korespondencji i ochrony danych osobowych

Krok po kroku działanie aplikacji e doręczeń w praktyce, tworzenie wiadomości, wysyłanie wiadomości, odbieranie potwierdzeń.

Zmiany w Regulaminach Poczty Polskiej i w usłudze PUH od sierpnia 2024r. – wprowadzone zmiany w aplikacji e- doręczenia

  1. Kiedy nie będziemy stosować przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych a kiedy nie będziemy stosować PURDE i PUH – omówmy to na przykładach.
  2. Czy podmiot publiczny będzie mógł wysyłać korespondencję zwykłym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru jak czynił dotychczas ?
  3. Ile za to zapłacimy?
  • Opłaty za PURDE
  • Opłaty za PUH
  • Kto jest zwolniony z opłat
  • Wystawianie faktur
  • Naliczanie odsetek
  1. Rola EZD, systemy kancelaryjne, integracja systemów z doręczeniami elektronicznymi, gdzie znaleźć wersje demo oraz instrukcje na ten temat.
  2. Czy podmiot publiczny musi mieć EZD aby korzystać z Doręczeń Elektronicznych – planowane zmiany – obowiązek posiadania EZD od 2028r.
  3. Korespondencja podmiotów publicznych z podmiotami niepublicznymi i osobami fizycznymi.
  4. Kwalifikowane Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego KURDE – na czym polegają, standardy, kogo dotyczą, zasady.
  5. Czy możliwa jest rezygnacja z  usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  6. Odpowiedzialność operatora wyznaczonego – Poczty Polskiej oraz skutki dla podmiotów publicznych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania PURDE lub PUH przez Pocztę Polską.
  7. Jak będzie wyglądać postępowania administracyjna na gruncie kpa w kontekście doręczeń elektronicznych Doręczanie korespondencji w trakcie postępowań administracyjnych. Hierarchia doręczeń. Rola BAE w postępowaniach administracyjnych. Kiedy dojdzie do doręczenia. Wnoszenie pism za pomocą adresu do doręczeń elektronicznych. Czy będzie można składać podania za pomocą poczty elektronicznej. Adres do korespondencji wpisany do BAE i jego znaczenie dla organu. Odmiejscowienie doręczeń. Ukryte wyłączenie w kpa.
  8. Zmiany/planowane zmiany w doręczeniach elektronicznych w 2024r. Projekt ustawy nowelizującej. Okres przejściowy. Jak to wpłynie na doręczanie korespondencji przez organy publiczne.
  9. Dyskusja.