PROWADZĄCY:
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Skarbnik gminy, kierownik referatu finansowo-budżetowego. Były starszy inspektor kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej. Szkoleniowiec służb finansowo-księgowych sektora finansów publicznych, autor wielu publikacji z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej oraz pomocy publicznej.
PROGRAM:
- Niepodatkowa należność budżetowa – definicja.
- Niepodatkowe należności budżetowe w Ordynacji podatkowej i ustawie o finansach publicznych.
- Interpretacja przepisu art. 67 ustawy o finansach publicznych – ustawy szczególne, ustawa o finansach publicznych, k.p.a., czy dział III o.p. Co pierwsze?
- Wymiar niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym.
- Ustalanie terminu płatności.
- Moment uregulowania należności.
- Zaliczanie wpłat na należność główną i świadczenia uboczne.
- Odsetki od niepodatkowych należności budżetowych – rodzaje odsetek, zaokrąglanie, zarachowanie, wyjątki w naliczaniu, udzielanie ulg, pomoc publiczna, windykowanie, przedawnienie, inwentaryzowanie.
- Udzielanie ulg w spłacie niepodatkowych należności budżetowych. Odraczanie terminu płatności i rozkładanie na raty – zmiany w przepisach prawa, uchylenie art. 259 o.p.
- Zasady udzielania pomocy de minimis.
- Windykacja niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym. Wójt, burmistrz, prezydent jako wierzyciel. Czy kierownik jednostki może prowadzić windykację?
- Przedawnienie publicznoprawnych należności budżetowych. Zawieszenie i przerwanie biegu terminu przedawnienia – liczne przykłady.
- Ewidencja księgowa.
- Inwentaryzacja.
- Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Wyjaśnienia RIO, Ministerstwa Finansów, wyroki sądów, liczne przykłady.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Podczas zajęć prowadzący:
- przedstawi cechy niepodatkowych należności budżetowych, które pozwolą odróżnić dane świadczenie pieniężne od innej kategorii należności,
- wskaże różnice między podatkiem, opłatą, niepodatkową należnością budżetową i świadczeniem cywilnoprawnym oraz omówi na przykładach dlaczego jedna należność (np. opłata za wyżywienie w szkole i przedszkolu) ma charakter publicznoprawny, a inna (np. opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów) ma charakter cywilnoprawny,
- omówi jak rozumieć wyraz „odpowiednio” zawarty w art. 67 ustawy o finansach publicznych i które przepisy mają pierwszeństwo w ustalaniu niepodatkowych należności budżetowych,
- wskaże kiedy naliczać odsetki za zwłokę, a kiedy odsetki ustawowe za opóźnienie od przeterminowanych należności. Odpowie na pytanie, czy odsetek od niepodatkowych należności budżetowych nie nalicza się, jeśli ich wysokość nie przekracza kwoty 8,70 zł?
- Wyjaśni zasady zaliczania wpłat w sytuacji, gdy wpłata nie wystarcza na pokrycie należności głównej, kosztów upomnienia i odsetek.
- Omówi problematykę udzielania ulg w niepodatkowych należnościach budżetowych, w tym problematykę pomocy publicznej,
- Przedstawi zagadnienie przedawnienia niepodatkowych należności budżetowych, w tym przedawnienia kosztów upomnienia po zmianach w przepisach prawa,
- Omówi najważniejsze problemy związane z windykacją niepodatkowych należności budżetowych,
- Wyjaśni, jak postępować z niepodatkową należnością budżetową w przypadku śmierci dłużnika,
- Wskaże jaką metodą i w jakich terminach należy inwentaryzować niepodatkowe należności budżetowe.
- przedstawi zmiany w Ordynacji podatkowej, które weszły w życie 25 marca 2024 r., a które będą miały wpływ na udzielanie ulg w niepodatkowych należnościach budżetowych.
Uzyskanie odpowiedzi na pytania:
- Jak odróżnić niepodatkową należność budżetową o charakterze publicznoprawnym od innej kategorii należności?
- Dlaczego opłata za wyżywienie w szkole stanowi niepodatkową należność budżetową o charakterze publicznoprawnym?
- W jaki sposób ustala się wysokość i termin płatności niepodatkowych należności budżetowych?
- Kiedy należy przypisać niepodatkową należność budżetową w księgach rachunkowych i dlaczego tak duże znaczenie dla bieżącego księgowania mają wewnętrzne procedury określające przepływ dokumentów wewnątrz jednostki?
- Kiedy do należności publicznoprawnych stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego, Ordynację podatkową i ustawę o finansach publicznych?
- Jak ustalać termin płatności niepodatkowych należności budżetowych?
- Data obciążenia rachunku bankowego zobowiązanego, czy data uznania rachunku bankowego wierzyciela – kiedy dłużnik reguluje zobowiązanie?
- Jakie są zasady udzielania ulg w należnościach o charakterze publicznoprawnym?
- W jakim terminie należy wysłać upomnienie i tytuł wykonawczy do dłużnika niepodatkowej należności budżetowej?
- Czy od nieuregulowanych w terminie niepodatkowych należności budżetowych zawsze naliczamy odsetki, jeśli tak, to jakie?
- Czy odsetki od niepodatkowych należności budżetowych można zaokrąglać do pełnych złotych?
- Jak rozksięgować wpłatę, która nie wystarcza na pokrycie należności głównej, kosztów upomnienia oraz odsetek?
- Czy i kiedy kierownik jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej jest uprawniony do windykowania należności publicznoprawnych?
- Jak ustalać termin przedawnienia niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym. Czy bieg terminu przedawnienia może zostać zawieszony, lub przerwany?
- Czy decyzja o rozłożeniu na raty niepodatkowej należności budżetowej wygasa z mocy prawa, w przypadku niedochowania terminu płatności przez zobowiązanego, czy trzeba ją wygasić?
- Czy można nie naliczać odsetek, jeśli ich wysokość nie przekracza kwoty 8,70 zł?
- Kiedy ulga w spłacie niepodatkowej należności budżetowej stanowi pomoc de mnimis i jak postępować z wnioskiem o udzielenie ulgi, gdy składa go przedsiębiorca?
- Jaką metodą inwentaryzujemy publicznoprawne należności?
- Czy inwentaryzację niepodatkowych należności budżetowych można przeprowadzać w IV kwartale?
- Do kiedy trzeba zakończyć inwentaryzację należności publicznoprawnych?
- Jak udokumentować inwentaryzację niepodatkowych należności budżetowych”
- Czy koszty upomnienia należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-N?
- Czy opłata za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów to należność publicznoprawna czy cywilnoprawna, jakie odsetki naliczać od opłaty, jak rozliczać wpłaty na należność główną i należności uboczne?
- Jak postępować po 25 marca z kosztami upomnienia należnymi za okres przed wejściem w życie nowych przepisów?
- Kiedy i w jaki sposób dokonywać odpisu aktualizującego na należności publicznoprawne?
- Jakie są zasady przypisywania i odpisywania należności publicznoprawnych z ksiąg rachunkowych?
- Czy śmierć dłużnika wstrzymuje naliczanie odsetek od niepodatkowych należności budżetowych?
- Czy do niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym stosuje się ustawę o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?