PROWADZĄCY: Krystyna Gąsiorek
Ekonomista, ponad 20 lat prowadzi szkolenia z tematyki finansów publicznych m.in. sprawozdawczości, klasyfikacji budżetowej dla jednostek sektora finansów publicznych w tym jednostek samorządu terytorialnego. Doskonale zna specyfikę samorządów. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności zdobyte w wyniku długoletniej praktyki zawodowej m.in. jako główna księgowa w państwowej jednostce budżetowej jak również jako starszy specjalista w Wydziale Informacji Analiz i Szkoleń w Regionalnej Izbie Obrachunkowej była również pozaetatowym Członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Jest uprawniona do zasiadania w Radach Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa. Praktyk, ceniony wykładowca w zakresie sprawozdawczości budżetowej i finansów publicznych. Autorka licznych publikacji książkowych i prasowych w tym zakresie.
PROGRAM:
TEMATYKA PORUSZANA NA SZKOLENIU ORAZ ROZPISKA:
Dzień I – 11 września br.
- Przyjazd i zakwaterowanie uczestników szkolenia od 09.00-10.00
- 10.00-16.00 Szkolenie.
- 13.30-14.30 Obiad.
- Podstawowe pojęcia klasyfikacji budżetowej, na co szczególnie zwracamy uwagę przy jej stosowaniu;
- Wybrane problemy z klasyfikacji budżetowej, a wywołujące problemy w jej stosowaniu np.:
- klasyfikowanie dochodów: 063, § 064; § 080; § 094, a § 097 oraz § 095;§ 210, 217, 231-233, 269, 271, 299, 609, 610, 635, 637, 661-663, 668.
- klasyfikowanie wydatków do § 302 oraz 303;
- klasyfikowanie wydatków do § 419;
- klasyfikowaniu wydatków do § 441, 442 w związku z § 470;
- klasyfikowaniu wydatków do § 470 w związku z § 421, § 422, § 430;
- stosowania § 422, § 424 w związku z objaśnieniami w § 421;
- kiedy stosujemy § 439, a kiedy nie;
- jak należy stosować i kiedy § 492, § 615 oraz § 804
- klasyfikacja wydatków w §§ 231-233, 272-273, 610, 637, 656, 657, 658; 661-663;
- jakie przychody i kiedy stosujemy np. § 905; § 906.
- Obowiązek JST w zakresie dostosowania uchwały budżetowej na rok 2024 wynikający z wprowadzonych zmian do klasyfikacji budżetowej.
- Znaczenie klasyfikacji budżetowej w ewidencji księgowej, np.
- kiedy mogą mieć wpływ na czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
- czy klasyfikacji budżetowa dotyczy tylko pracowników wydziałów finansowych?
- czy zastosowanie błędnej podziałki klasyfikacji wynika tylko z wiedzy pracowników wydziałów finansowych?
- Pytania i dyskusja z uczestnikami.
- 19.00 Kolacja.
Dzień II – 12 września br.
- 07.00-9.00 Śniadanie.
- 09.00- 13.30 Wykład:
I. Co możemy wyczytać z danych zaprezentowanych w poszczególnych wzorach sprawozdań budżetowych, poprzez zastosowanie klasyfikacji budżetowej?
II. Wybrane problemy ze sprawozdawczości budżetowej – na co zwrócić uwagę, przy prezentowanych danych m.in.
- Sprawozdanie Rb-27S m.in.:
- dochody wykonane w zakresie części oświatowej subwencji ogólnej;
- dochody wykonane, dochody otrzymane w paragraf 001;
- dotacje, a środki w dochodach wykonanych;
- należności sporne, a zaległości netto;
- skutki w kolumnach od 11-14
- Prezentowanie danych wynikające ze złożonej korekty deklaracji przez podatnika;
- Prezentowanie danych w kolumnie „zaległości netto”;
- Sprawozdanie Rb-27ZZ:
- prezentowane dane w kolumnie „potrącone na rzecz jst”;
- powiązanie z danymi sprawozdania jednostkowego JST Rb-27S.
- Sprawozdanie Rb-28S, a prezentowane dane m.in.:
- Czy zaangażowanie, może być wyższe od planu;
- Zobowiązania ogółem;
- Wydatki niewygasające kiedy i u kogo w sprawozdaniu.
- Kiedy może wystąpić symbol 4990 i w których kolumnach sprawozdania.
- Sprawozdanie Rb-28NWS:
- wydatki w wykonaniu, kiedy.
- Sprawozdanie Rb-NDS m.in.:
- kredyty krótkoterminowe zaciągane przez jst należy pokazywać czy nie?
- udzielona pożyczka przez jst i spłacona w sprawozdaniu?
- wiersz D13, D14, D16, plan a wykonanie.
- Sprawozdanie Rb-30S
- dotacja celowa na inwestycje, w której części sprawozdania jest prezentowana;
- amortyzacja i jej właściwa prezentacja;
- dotacja przedmiotowa.
- Zakup na raty, umowa nienazwana, leasing finansowy itp. w sprawozdaniu Rb-Z.
- Dane w sprawozdaniu Rb-UZ, a dane w sprawozdaniu Rb-Z.
- Zaliczki, nadpłaty, refundacje w sprawozdaniu Rb-N.
- Te i inne nieprawidłowości zostaną przedstawione na przykładach, poparte przepisami prawa.
III. Jaki skutek może mieć błędna podziałka klasyfikacji budżetowej zastosowana w ewidencji, a następnie zaprezentowana w sprawozdawczości budżetowej, np. – kiedy skutki finansowe? kiedy naruszenia dyscypliny finansów publicznych ?
IV. Pytania, podsumowanie i zakończenie szkolenia.
- 13.30-14.30 Obiad.