PROWADZĄCY:

Freelancer; prawnik (UMCS w Lublinie); absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie  w zakresie studiów podyplomowych: skarbowość i podatki„; Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Stosunków Międzynarodowych – studia w zakresie  „wiedzy  o integracji europejskiej” oraz Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu Instytut Socjologii studia w zakresie zarządzania środkami Unii Europejskiej. B. wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu.  Licencjonowany audytor wewnętrzny  (lic MF. Nr 134/2004), audytor wewnętrzny wpisany na Krajową Listę Profesjonalnych Audytorów Wewnętrznych (wpis nr 782); członek Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Poland; b. Naczelnik Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Przemyślu,  b. starszy inspektor kontroli gospodarki  finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, b. członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, długoletni pracownik służb finansowych Państwa  i samorządu terytorialnego. Trener przeprowadził ponad 120  szkoleń z zakresu kontroli zarządczej, w których uczestniczyło ponad 3000  osób zatrudnionych w administracji publicznej.

Cel szkolenia i korzyści ze szkolenia:

Po zakończeniu szkolenia uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do zapewnienia prawidłowo funkcjonującej kontroli zarządczej w swojej jednostce, w szczególności:

  • Znają zasady funkcjonowania Centralnego Rejestru Umów (CRU);
  • Wiedzą jakie umowy podlegają ujawnieniu w CRU;
  • Wiedzą, kiedy obowiązki ujawnienia umowy należy dokonać;
  • Wiedzą jak powiązać zmianę ustawy o finansach publicznych z ustawą o dostępie do informacji publicznej;
  • Wiedzą jak ochronić dane osobowe osób fizycznych zawarte w umowie;
  • Potrafią zidentyfikować ryzyko związane z nieujawnieniem umowy, lub niewprowadzenia danych do CRU;
  • Wiedzą, kiedy i jaka jednostka sektora finansów publicznych będzie zobowiązania do ujawniania umów.

Podczas szkolenia omówione zostają wszystkie aspekty związane z wprowadzeniem i funkcjonowaniem Centralnego Rejestru Umów.

Uczestnicy szkolenia uzyskają odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak określić przedmiot umowy??
  • Czy nie jest Rejestr Umów??
  • Ile wynosi wartość umowy podlegającej ujawnieniu w Rejestrze.
  • Jakie są etapy wprowadzania obowiązku raportowania umów do CRU.
  • Czy każda umowa powinna być numerowana??
  • Czy i kiedy wykazujemy umowy o pracę oraz umowy zlecenie i o dzieło z pracownikami własnej jednostki??
  • Czy CRU JSFP obejmuje tylko umowy wydatkowe, czy też dochodowe? – wartość umów jakie należy wprowadzać do CRU: 500 zł brutto, czy 1500 zł netto, a może 10000 zł netto?
  • Czy do CRU będą wprowadzane aneksy do umów zawartych przed 1 stycznia 2026 roku??
  • Co z tzw. „fakturami bezumownymi”??
  • Jak określić wygaśnięcie umowy??
  • Informacje niejawne i inne prawnie chronione, czyli jakie i kiedy mają zastosowanie???
  • Czy klasyfikacja budżetowa ma zastosowanie???
  • Czy umowy techniczne podlegają ujawnieniu??
  • Czy umowy tzw. parasolowe podlegają ujawnieniu w CRU ??
  • Jak zmodyfikować wewnętrzne regulacje dotyczące kontroli zarządczej??
  • Jak przygotować procedury informacji podlegających publikacji??

PROGRAM:

  1. Podstawy prawne prowadzenia Centralnego Rejestru Umów (CRU).
  2. Przepisy wykonawcze, kto i co ma uregulować.
  3. Organ właściwy do prowadzenia CRU.
  4. Konta w CRU – ich cel i zadania z tym związane.
  5. CRU jako system teleinformatyczny, jeden centralny rejestr, czy też rejestry indywidualne każdej JSFP.
  6. Etapy wprowadzenia raportowania umów do CRU
  7. Zakres umów podlegających ujawnieniu w CRU.
  8. Kiedy umowy w CRU, a kiedy dostęp do informacji publicznej.
  9. Co z umowami tzw. kadrowymi.
  10. Wyłączenia z obowiązku ujawnienia umów w CRU:
  11. Kogo dotyczą obowiązki w zakresie ujawnienia umów – art. 9 ustawy o finansach publicznych.
  12. Zakres danych ujawnianych w CRU.
  13. Czy faktury i rachunki podlegają ujawnieniu w Rejestrze Umów.
  14. Czy umowa może być fakturą??
  15. Pułapki zastawione na JSFP przez ustawodawcę.
  16. Powiazanie obowiązków w zakresie CRU ze standardami kontroli zarządczej.
  17. Ryzyka związane z publikacją umów w CRU
  18. Odpowiedzialność za niewykonanie obowiązków raportowania – odpowiedzialność karna, dyscyplina finansów publicznych, czy inna.
  19. Q i A z prowadzącym.