PROWADZĄCY:
Specjalista-ekspert w dziedzinie finansów samorządowych posiadający wieloletnie doświadczenie zawodowe w tym obszarze, w tym zdobyte w regionalnej izbie obrachunkowej oraz na stanowisku skarbnika jednostki samorządu terytorialnego. Posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz zdany państwowy egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych w spółkach SP i JST. Współautor wielu publikacji z dziedziny finansów samorządowych, między innymi „Ustawy o finansach publicznych – Komentarza dla jednostek samorządowych” – w tym autor komentarza do art. 262 tej ustawy, „Vademecum skarbnika” oraz „Dokumentacji wewnętrznej w jednostkach sektora finansów publicznych”.
PROGRAM:
- Podstawy prawne dokonywania kontrasygnaty w obszarze samorządu terytorialnego w Polsce wynikające z:
- ustawy o finansach publicznych
- samorządowych ustaw ustrojowych
- Definicja kontrasygnaty skarbnika jednostki samorządu terytorialnego lub osoby przez niego upoważnionej:
- brak ustawowej definicji kontrasygnaty
- wyjaśnienie pojęcia kontrasygnaty – według KR RIO
- rozumienie kontrasygnaty zawarte w wyrokach sądowych
- kontrasygnata – oświadczenie woli, czy wiedzy skarbnika /lub osób przez niego upoważnionych/?
- istota kontrasygnaty i jej znaczenie.
- Podmiot kontrasygnaty – prerogatywa skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.
- Przedmiot kontrasygnaty – dokonywane czynności, które wymagają kontrasygnaty w świetle unormowań ustawowych oraz skutki braku kontrasygnaty według ustawodawcy:
- skuteczność czynności prawnej, a ważność czynności prawnej – wyjaśnienie różnicy
- czynności prawne, przy dokonywaniu których ustawodawca nadał kontrasygnacie wielką rangę, uzależniając ich ważność od kontrasygnaty skarbnika gminy, powiatu, województwa i związku:
– przed nowelą ustawy o finansach publicznych z 14 grudnia 2018 r.
– po noweli ustawy o finansach publicznych i wprowadzeniu do niej przepisu art. 72 ust. 1a
- czynności prawne podlegające kontrasygnacie w samorządzie gminnym
- czynności prawne podlegające kontrasygnacie w samorządzie powiatowym
- czynności prawne podlegające kontrasygnacie w samorządzie województwa
- czynności prawne podlegające kontrasygnacie w związku metropolitalnym
- różnice pomiędzy zakresem czynności prawnych podlegających kontrasygnacie pomiędzy poszczególnymi samorządami m.in.:
– zobowiązanie majątkowe, a zobowiązanie pieniężne
– czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, a czynność prawna
z której wynika zobowiązanie pieniężne.
- Wymóg kontrasygnaty skarbnika lub osób przez niego upoważnionych w stosunku do czynności prawnych dokonanych nie tylko przez organy jednostki samorządu terytorialnego, ale także przez pełnomocników, jakimi są kierownicy jednostek organizacyjnych działających w obrębie osobowości prawnej danej jednostki samorządu terytorialnego.
- Upoważnienie udzielane przez skarbnika innym osobom do dokonywania kontrasygnaty czynności prawnych:
- czynności prawne, których kontrasygnata zawsze powinna być dokonana przez skarbnika, a nie przez osobę przez niego upoważnioną – tzw. „niezbędność osoby skarbnika”
- upoważnienie przez skarbnika innej osoby do udzielenia kontrasygnaty – pierwsze dla upoważnianej osoby
- upoważnienie do kontrasygnaty udzielane przez skarbnika – kolejne dla upoważnianej osoby
- upoważnienie przez skarbnika do kontrasygnaty udzielone jednorazowo – upoważnienie szczegółowe
- upoważnienie do kontrasygnaty udzielone na czas określony i nieokreślony
- problem czasookresu obowiązywania upoważnienia udzielonego przez skarbnika innym osobom do dokonywania kontrasygnaty
- cofnięcie przez skarbnika udzielonego upoważnienia do kontrasygnaty.
- Forma dokonywania kontrasygnaty:
- kontrasygnata „na piśmie”
- kontrasygnata „dorozumiana”
- czy jest wymóg formy szczególnej?
- Kontrasygnata skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej, a kontrola wstępna głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych – podobieństwa i różnice, w tym:
- czy są to instytucje tożsame?
- jakie wywołują skutki w stosunkach wewnętrznych i zewnętrznych?
- Odmowa dokonania kontrasygnaty przez skarbnika lub osobę przez niego upoważnioną.
- Kontrasygnata dokonana na pisemne polecenie przełożonego, w tym możliwe przypadki dalszego nie udzielenia kontrasygnaty przez skarbnika, pomimo wydania mu pisemnego polecenia przez przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
- Rola organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w procesie kontrasygnaty.
- Rola RIO w sprawach dotyczących instytucji kontrasygnaty skarbnika w sektorze samorządowym i osób przez niego upoważnionych:
- rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu JST) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika
- zjawisko nieprzedkładania skarbnikom (lub osobom upoważnionym) umów do kontrasygnaty i tym samym realizację umów nieposiadających kontrasygnaty skarbnika ujawniane w trakcie kontroli przez inspektorów RIO
- wyjaśnienia dotyczące zagadnienia kontrasygnaty skarbnika i osób przez niego upoważnionych udzielane przez RIO, w tym przedstawienie ważnych wyjaśnień i stanowisk wybranych izb w tej sprawie.
- Przesłanki odmowy dokonania kontrasygnaty przez skarbnika lub osób przez niego upoważnionych oraz ich zasadność w świetle i na przykładach dotychczas rozpatrzonych przez właściwe Komisje RIO otrzymanych zawiadomień w sprawach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchników.
- Istota kontrasygnaty i jej znaczenie – dyskusja, pytania, wnioski.