PROWADZĄCY:
Radca prawny specjalizujący się w zakresie tematyki finansów publicznych. Posiada ponad 20 letnie doświadczenie zawodowe (w tym dyscyplina finansów publicznych, zamówienia publiczne, kontrola i nadzór w zakresie spraw finansowych) w obszarach prawnych uwarunkowań działalności jednostek sektora finansów publicznych oraz samorządu terytorialnego. Wykładowca akademicki stale współpracujący z uczelniami oraz ekspert realizujący autorskie programy szkoleniowe w zakresie prawa i ekonomii. Autor publikacji książkowych oraz opracowań poruszających tematykę planowania i wykonywania ustawowych zadań przez jednostki sektora finansów publicznych.
PROGRAM:
- Zagadnienia wprowadzające i ustrojowe.
- Aktualne spojrzenie na zakres działania i zadania gminy. Charakterystyka źródeł finansowania zadań wykonywanych przez gminę. Prawne granice planowania i wykonywania wydatków publicznych (budżetowych).
- Gmina w systemie finansów publicznych. Władze gminy – podział kompetencji i rozgraniczenie odpowiedzialności pomiędzy organem stanowiącym (rada) i wykonawczym (wójt, burmistrz) jednostki samorządu terytorialnego.
- Rada i radny w procesie uchwałodawczym, czyli praktyczne uwagi na temat granic dopuszczalnych zmian projektu uchwały opracowanego przez wójta lub burmistrza (w szczególności na tle przedmiotu uchwały budżetowej i jej zmian dokonywanych w trakcie roku oraz podejmowania innych uchwał w sprawach finansowych).
- Podstawy oceny przez radnego stanu finansów gminy. Kluczowe pytania dotyczące zagadnień budżetowych: jak ocenić aktualną kondycję finansową gminy, jak ustalić poziom zadłużenia gminy, jakie znaczenia posiada wieloletnia prognoza finansowa (WPF) i co określają przedstawione w jej treści dane? Prezentacja stwierdzanych obszarów zagrożeń i nieprawidłowości w zakresie gminnych spraw finansowych dokonana na podstawie wyników nadzoru regionalnych izb obrachunkowych (RIO) oraz wyroków sądów administracyjnych.
- Naruszenia prawa w procesach realizacji przez gminę zadań publicznych – prezentacja stwierdzanych przez organy kontroli (regionalne izby obrachunkowe, Najwyższa Izba Kontroli) nieprawidłowości i ich związek z oceną wydatkowania środków publicznych.
- Właściwość rady jako organu kontrolnego – zakres przedmiotowy i podmiotowy kontroli, z szczególnym uwzględnieniem zakresu obowiązków Komisji rewizyjnej. Instrumenty oceny wykonania budżetu gminy przez radnego – praktyczne uwagi na tle podstaw analizy sprawozdawczości budżetowej oraz dokumentacji związanej z wykonaniem budżetu. ABSOLUTORIUM – merytoryczne podstawy oceny przez radnego stopnia wykonania budżetu w roku wyborczym – jakie zarzuty uzasadniają udzielenie/nieudzielenie absolutorium w świetle opinii składów orzekających regionalnych izb obrachunkowych (RIO).
- Funkcjonalne powiązanie absolutorium z raportem o stanie gminy, jego elementy składowe oraz powiązanie z instytucją udzielenia wójtowi wotum zaufania.