PROWADZĄCY:
Radca prawny i doświadczony trener. Prowadzi indywidualną praktykę w formie Kancelarii Radcy Prawnego. Świadczy usługi prawne dla spółek prawa handlowego i organów administracji publicznej. Specjalizuje się w prawie administracyjnym, gospodarczym, prawie pracy. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego, ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy, instytucji kultury, przedsiębiorców, zarządów i pracowników spółek handlowych różnych szczebli.
PROGRAM:
- Podstawy prawne dla skarg i wniosków i petycji – w jakich przepisach szukać rozwiązań.
- Skarga – prawo składania skarg
- Wniosek – prawo składania wniosków
- Petycja – prawo składania petycji
- Podmioty uprawnione do składania skarg
- Podmioty uprawnione do składania wniosków
- Podmioty uprawnione do składania petycji.
- Zgoda na złożenie skargi i wniosku
- Zakres przedmiotowy skargi
10 Zakres przedmiotowy wniosku
- Anonimy – i co dalej ?
- Sposoby składania skarg i wniosków
- Sposoby składania petycji
- Składanie E-doręczeniami, mailami, EPUAP-em – jak procedować
- Właściwość do rozpatrzenia skargi i wniosku
- Właściwość do rozpatrzenia petycji.
- Przekazanie skargi według właściwości- zawiadomienie , art. 13 RODO
- Przekazanie wniosku według właściwości – zawiadomienie , art. 13 RODO
- Kwalifikacja pisma – . Jak w sposób prawidłowy zakwalifikować pismo strony czy jako wniosek, skargę, wniosek o dostęp do informacji publicznej czy petycję, itd…
- Braki formalne skargi i wniosku, wezwanie do wyjaśnień i uzupełnień – praktyka postępowania
- Procedura postępowania w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków i petycji – krok po kroku
- Rola poszczególnych organów ( rady, komisji skarg i wniosków, organu wykonawczego jst. ).
- Przewlekłość a bezczynność, nieterminowe załatwienie skargi a nieterminowe załatwienie wniosku, petycji
- Postępowanie w sprawach skarg i wniosków a postępowania administracyjne ( pierwszeństwo , art. 233, 234, 235 kpa)
- Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi przez organ.
- Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu wniosku przez organ
- Zawiadomienie o rozpatrzeniu skargi i wniosku
- Rozpatrzenie petycji.
- Orzecznictwo sądowe i rozstrzygnięcia nadzorcze w przedmiocie skarg i wniosków – szczegółowa analiza najnowszego orzecznictwa.
- Nadzór bezpośredni, kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków, petycji
- Organizacja rozpatrywania skarg i wniosków, petycji.
- Ustawa o doręczeniach elektronicznych, przesyłanie korespondencji, czy wpłynie na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków i petycji.
- Ochrona danych osobowych na gruncie rozpatrywania skarg, wniosków, petycji decyzje UODO, sprawozdania UODO, realizacja obowiązków informacyjnych, zakres i kategorie przetwarzanych danych, podstawy prawne, odbiorcy danych.
- Praktyczne problemy i zagadnienia oraz orzecznictwo – dyskusja.