PROWADZĄCY:

Radca prawny i doświadczony trener. Prowadzi indywidualną praktykę w formie Kancelarii Radcy Prawnego. Świadczy usługi prawne dla spółek prawa handlowego i organów administracji publicznej. Specjalizuje się w prawie administracyjnym, gospodarczym, prawie pracy. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego, ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy, instytucji kultury, przedsiębiorców, zarządów i pracowników spółek handlowych różnych szczebli.

PROGRAM:

  1. Podstawy prawne dla skarg i wniosków i petycji – w jakich przepisach szukać rozwiązań.
  2. Skarga – prawo składania skarg
  3. Wniosek – prawo składania wniosków
  4. Petycja – prawo składania petycji
  5. Podmioty uprawnione do składania skarg
  6. Podmioty uprawnione do składania wniosków
  7. Podmioty uprawnione do składania petycji.
  8. Zgoda na złożenie skargi i wniosku
  9. Zakres przedmiotowy skargi

10  Zakres przedmiotowy wniosku

  1. Anonimy – i co dalej ?
  2. Sposoby składania skarg i wniosków
  3. Sposoby składania petycji
  4. Składanie E-doręczeniami, mailami, EPUAP-em – jak procedować
  5. Właściwość do rozpatrzenia skargi i wniosku
  6. Właściwość do rozpatrzenia petycji.
  7. Przekazanie skargi według właściwości- zawiadomienie , art. 13 RODO
  8. Przekazanie wniosku według właściwości – zawiadomienie , art. 13 RODO
  9. Kwalifikacja pisma – . Jak w sposób prawidłowy zakwalifikować pismo strony czy jako wniosek, skargę, wniosek o dostęp do informacji publicznej czy petycję, itd…
  10. Braki formalne skargi i wniosku, wezwanie do wyjaśnień i uzupełnień – praktyka postępowania
  11. Procedura postępowania w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków i petycji – krok po kroku
  12. Rola poszczególnych organów ( rady, komisji skarg i wniosków, organu wykonawczego jst. ).
  13. Przewlekłość a bezczynność, nieterminowe załatwienie skargi a nieterminowe załatwienie wniosku, petycji
  14. Postępowanie w sprawach skarg i wniosków a postępowania administracyjne ( pierwszeństwo , art. 233, 234, 235 kpa)
  15. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi przez organ.
  16. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu wniosku przez organ
  17. Zawiadomienie o rozpatrzeniu skargi i wniosku
  18. Rozpatrzenie petycji.
  19. Orzecznictwo sądowe i rozstrzygnięcia nadzorcze w przedmiocie skarg i wniosków – szczegółowa analiza najnowszego orzecznictwa.
  20. Nadzór bezpośredni, kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków, petycji
  21. Organizacja rozpatrywania skarg i wniosków, petycji.
  22. Ustawa o doręczeniach elektronicznych, przesyłanie korespondencji, czy wpłynie na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków i petycji.
  23. Ochrona danych osobowych na gruncie rozpatrywania skarg, wniosków, petycji decyzje UODO, sprawozdania UODO, realizacja obowiązków informacyjnych, zakres i kategorie przetwarzanych danych, podstawy prawne, odbiorcy danych.
  24. Praktyczne problemy i zagadnienia oraz orzecznictwo – dyskusja.