PROWADZĄCY:

Radca prawny i doświadczony trener. Prowadzi indywidualną praktykę w formie Kancelarii Radcy Prawnego. Świadczy usługi prawne dla spółek prawa handlowego i organów administracji publicznej. Specjalizuje się w prawie administracyjnym, gospodarczym, prawie pracy. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego, ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy, instytucji kultury, przedsiębiorców, zarządów i pracowników spółek handlowych różnych szczebli.

PROGRAM:

  1. Podstawy prawne dla skarg i wniosków – kodeks postępowania administracyjnego.
  2. Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji przez Radę Gminy, Radę Powiatu.
  3. Właściwość Rady Gminy – jakie skargi, wnioski i petycje rozpoznaje rada gminy.
  4. Komisja skarg, wniosków i petycji – utworzenia, skład, plan pracy, procedowanie, zadania i rola.
  5. Posiedzenia komisji skarg i wniosków, przewodniczący komisji, zwoływanie komisji, diety, zapisy statutu.
  6. Postępowanie na posiedzeniach komisji, nagrywanie posiedzeń, wyłączanie jawności, ochrona danych osobowych podczas posiedzeń, udostępnianie informacji publicznej ( dostęp do posiedzeń organów pochodzących z wyboru), udział radnych z innych komisji w posiedzeniach komisji skarg, wniosków i petycji, udział mieszkańców.
  7. Anonimy a skargi i wnioski.
  8. Kwalifikowanie pism wpływających do organu stanowiącego
  9. Braki formalne, skargi i wniosku.
  10. Jak przekazać pismo wg. właściwości, uchwała rady gminy/powiatu.
  11. Sposoby wnoszenia skarg, wniosków i petycji.
  12. Skarga- charakterystyka, procedura postępowania, podejmowanie uchwał, sposoby rozpatrzenia, publikacja uchwał, rejestr, rola Biura Rady.
  13. Wniosek – charakterystyka procedura postępowania, podejmowanie uchwał, sposoby rozpatrzenia, publikacja uchwał, rejestr, rola Biura Rady.
  14. Różnice między skargą a wnioskiem.
  15. Procedura rozpatrywania skarg i wniosków – krok po kroku
  16. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi i wniosku przez organ\.
  17. Ponowny wniosek, ponowna skarga i co dalej…
  18. Ustawa o doręczeniach elektronicznych, przesyłanie korespondencji, czy wpłynie na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków.
  19. Ochrona danych osobowych przy rozpatrywaniu skarg i wniosków.
  20. Petycje – charakterystyka.
  21. Podmioty uprawnione i zakres petycji.
  22. Uzupełnianie braków formalnych w postępowaniu w sprawach petycji.
  23. Petycje w imieniu podmiotu trzeciego.
  24. Obowiązki organu stanowiącego.
  25. Procedura postępowania z petycjami – krok po kroku.
  26. Ochrona danych osobowych przy rozpatrywaniu petycji.
  27. Informacja zbiorcza – obowiązki organu stanowiącego w zakresie publikacji.
  28. Praktyczne problemy i zagadnienia oraz orzecznictwo – dyskusja.