PROWADZĄCY:
Radca prawny i doświadczony trener. Prowadzi indywidualną praktykę w formie Kancelarii Radcy Prawnego. Świadczy usługi prawne dla spółek prawa handlowego i organów administracji publicznej. Specjalizuje się w prawie administracyjnym, gospodarczym, prawie pracy. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego, ośrodków pomocy społecznej, urzędów pracy, instytucji kultury, przedsiębiorców, zarządów i pracowników spółek handlowych różnych szczebli.
PROGRAM:
- Podstawy prawne dla skarg i wniosków – kodeks postępowania administracyjnego.
- Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji przez Radę Gminy, Radę Powiatu.
- Właściwość Rady Gminy – jakie skargi, wnioski i petycje rozpoznaje rada gminy.
- Komisja skarg, wniosków i petycji – utworzenia, skład, plan pracy, procedowanie, zadania i rola.
- Posiedzenia komisji skarg i wniosków, przewodniczący komisji, zwoływanie komisji, diety, zapisy statutu.
- Postępowanie na posiedzeniach komisji, nagrywanie posiedzeń, wyłączanie jawności, ochrona danych osobowych podczas posiedzeń, udostępnianie informacji publicznej ( dostęp do posiedzeń organów pochodzących z wyboru), udział radnych z innych komisji w posiedzeniach komisji skarg, wniosków i petycji, udział mieszkańców.
- Anonimy a skargi i wnioski.
- Kwalifikowanie pism wpływających do organu stanowiącego
- Braki formalne, skargi i wniosku.
- Jak przekazać pismo wg. właściwości, uchwała rady gminy/powiatu.
- Sposoby wnoszenia skarg, wniosków i petycji.
- Skarga- charakterystyka, procedura postępowania, podejmowanie uchwał, sposoby rozpatrzenia, publikacja uchwał, rejestr, rola Biura Rady.
- Wniosek – charakterystyka procedura postępowania, podejmowanie uchwał, sposoby rozpatrzenia, publikacja uchwał, rejestr, rola Biura Rady.
- Różnice między skargą a wnioskiem.
- Procedura rozpatrywania skarg i wniosków – krok po kroku
- Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi i wniosku przez organ\.
- Ponowny wniosek, ponowna skarga i co dalej…
- Ustawa o doręczeniach elektronicznych, przesyłanie korespondencji, czy wpłynie na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków.
- Ochrona danych osobowych przy rozpatrywaniu skarg i wniosków.
- Petycje – charakterystyka.
- Podmioty uprawnione i zakres petycji.
- Uzupełnianie braków formalnych w postępowaniu w sprawach petycji.
- Petycje w imieniu podmiotu trzeciego.
- Obowiązki organu stanowiącego.
- Procedura postępowania z petycjami – krok po kroku.
- Ochrona danych osobowych przy rozpatrywaniu petycji.
- Informacja zbiorcza – obowiązki organu stanowiącego w zakresie publikacji.
- Praktyczne problemy i zagadnienia oraz orzecznictwo – dyskusja.