(CZYLI W SZCZEGÓLNOŚCI O OPŁATACH: ZA ZAJĘCIE PASA DROGOWEGO, HOLOWANIE, PARKOWANIE I PRZECHOWYWANIE POJAZDÓW, KARY ZA NIEWYREJESTROWANIE POJAZDU, OPŁATA ADIACENCKA, RENTA PLANISTYCZNA, OPLATA ZA WYŁĄCZENIE GRUNTÓW Z PRODUKCJI ROLNEJ, MANDATY).
USTALANIE, OKREŚLANIE TERMINÓW PŁATNOŚCI, RODZAJE ODSETEK I PRZEDAWNIENIE.
ZMIANY W EGZEKUCJI ADMINISTRACYJNEJ OPŁAT PUBLICZNOPRAWNYCH WCHODZĄCYCH W ŻYCIE OD 25 MARCA 2024R.
PROWADZĄCY:
Od ponad 30 lat zawodowo zajmuje się problematyką związaną ze sferą dochodów budżetowych, a w szczególności zagadnieniami dotyczącymi rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych; W ramach obowiązków zawodowych zajmowała się stosowaniem ulg w spłacie należności budżetowych. Przez cały okres aktywności zawodowej związana z Urzędem Miasta gdzie przez wiele lat zajmowała stanowisko Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji. Prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne.
PROGRAM:
- Definicja i charakterystyka niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych.
- Szczegółowe omówienie wybranych należności publicznoprawnych z uwzględnieniem:
- sposobu powstawania zobowiązania,
- określania terminu płatności,
- rodzaju stosowanych odsetek,
- zarachowania wpłaty dokonanej po terminie płatności,
- przedawnienia,
- zwrotu nadpłaty,
- kierowania sprawy do egzekucji.
- Decyzja administracyjna jako podstawowy dokument ustalający wysokość i termin zapłaty należności budżetowej o charakterze publicznoprawnym niepodatkowym (elementy decyzji).
- Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji ustalającej daną opłatę publicznoprawną (rozróżnienie pojęć przedawnienie wymiaru i przedawnienie należności)?
- Zakres zastosowania przepisów Działu III Ordynacji podatkowej do niepodatkowych należności publicznoprawnych stanowiących dochody jst.
- czy do wszystkich należności publicznoprawnych stosujemy odsetki od zaległości podatkowych?
- czy w przypadku rozłożenia na raty zaległości należy naliczyć opłatę prolongacyjną (jeżeli w danej gminie jest uchwała dot. możliwości poboru opłaty prolongacyjnej?)
- czy w przypadku opóźnienia w płatności stosować zasadę, że odsetek do kwoty 8,70 zł nie pobiera się?
- czy stosować zasady zarachowania wpłat dokonywanych po terminie na należność główną, odsetki i koszty upomnienia wynikające z Ordynacji podatkowej?
- kiedy – po zmianie przepisów Ordynacji podatkowej, wobec likwidacji obowiązku wydawania postanowień o zarachowaniu wpłaty – postanowienie powinno być jednak wydane?
- Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty niepodatkowych należności budżetowych, stanowiących dochody jst:
- Przesłanki stanowiące uzasadnienie dla umorzenie z urzędu:
- śmierć zobowiązanego będącego osobą fizyczną i zaniechanie dochodzenia zaległości od następców prawnych,
- dłużnik, osoba prawna wykreślona z rejestru przy jednoczesnym braku odpowiedzialnych osób trzecich,
- faktyczna lub potencjalna bezskuteczność egzekucji,
- likwidacja dłużnika nie posiadającego osobowości prawnej,
- zaistnienie interesu publicznego.
- Ulgi na wniosek dłużnika o udzielenie ulgi w spłacie tych należności:
- przesłanki do umorzenia całości zobowiązania,
- przesłanki do częściowego umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty.
- Procedura postępowania dot. rozpatrzenia wniosku o ulgę (najważniejsze zasady wynikające z k.p.a.).
- Forma rozstrzygnięcia wniosku o ulgę w spłacie należności publicznoprawnej.
- Egzekucja administracyjna niepodatkowych należności publicznoprawnych.
- nowy wzór tytułu wykonawczego -TW-1(7),
- do kiedy wolno stosować „stary” wzór TW?
- czy i kiedy wysłać upomnienie?
- czy małżonek zobowiązanego odpowiada za niepodatkowe należności publicznoprawne w tym kary administracyjne jeżeli decyzja była wystawiona tylko na zobowiązanego (jednego z małżonków)?
- czy upomnienie powinno być wysłane również do małżonka osoby zobowiązanej do zapłaty należności publicznoprawnej?
- czy wystawiając tytuł wykonawczy dot. niepodatkowej należności publicznoprawnej zaznaczyć należy w tym tytule, że odpowiedzialność za należność obejmuje majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka czy też, że jest to obowiązek ściśle związany ze zobowiązanym?
- Konsekwencje nieprawidłowego wypełnienia tytułu wykonawczego.
- Kiedy organ egzekucyjny zawiadomi o nie przyjęciu tytułu wykonawczego a kiedy o nieprzystąpieniu do egzekucji?
- Obowiązki informacyjne wierzyciela wobec organu egzekucyjnego.
- Obowiązek stosowania elektronicznego dokumentu zawiadomienia wierzyciela do organu egzekucyjnego (e-ZW).
- Ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego, czyli ile razy tą samą sprawę można kierować do egzekucji administracyjnej?
- Czy występując z wnioskiem o ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej należy ponownie wysłać upomnienie?
- Jakie formalne wymogi musi spełnić wniosek o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego?
- Indywidualne pytania.